دیدار معین اداری وزارت خارجه با سفیر ترکیه در کابل

عصر روز سه شنبه عتیق الله عاطف مل معین اداری وزارت امورخارجه افغانستان، با اسماعیل آراماز، سفیر ترکیه مقیم کابل ملاقات کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، معین اداری وزارت امور خارجه، تصویب کابینه جدید ترکیه از جانب پارلمان آن کشور را به سفیر ترکیه تبریک گفت و از همکاری و مساعدت های کشور ترکیه در بازسازی افغانستان طی ۱۳ سال گذشته، سعی و تلاش صادقانه و صمیمانه آن کشور در تأمین صلح و نقش فعال جمهوری ترکیه در نشست های مهم راجع به صلح و تقویت همکاری های اقتصادی و سیاسی با افغانستان سپاسگزاری نمود.

هدف مهم این دیدار موضوع عدم همکاری در مورد سهولت لیلیه برای ۵۰۱ محصل افغان در آن کشور بود.

عاطفمل افزود: “ما امیدواریم جمهوری ترکیه کمک های خویش را در عرصه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ادامه داده و به مورد افزایش بورسیه های تحصیلی برای محصلین و فراهم آوری تسهیلات بیشتر برای محصلین افغان در آن کشور و رفع محدودیت ها در بخش صدور ویزا برای افغان ها نیز، همکاری نماید و در مورد مشکل ۵۰۱ محصل افغان که قبلاً کشور ترکیه در مورد تهیه و فراهم آوری در بدل فیس معین که از جانب دولت افغانستان تادیه می گردد، مقامات محترم و ذیربط تجدید نظر نموده و در ضمن به همکاری های دوستانه و همیشگی خویش ادامه دهد.

عاطفمل مشکل یادشده را که قرار است برای سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، محصلین متذکره افغان جهت فراگیری تحصیلات عالی به ترکیه بروند، یادآوری نمود.

در همین حال سفیر ترکیه میگوید: به سبب افزایش ۲۵ فیصد تقاضای محصلین داخلی برای فراگیری تحصیلات عالی در آن کشور و همچنان ۲۵ فیصد درخواستی های محصلین کشورهای دیگر جهان نیز از ترکیه- از فراهم آوری سهولت خوابگاه به محصلین افغان که پول شان را نیز افغانها تادیه می نماید، معذرت میخواهیم و تذکر داد که بعد از این مسؤولیت فراهم آوری لیلیه در آن کشور را باید افغانها به عهده گیرند.

آقای آراماز افزود: جمهوری ترکیه نیز افغانستان را دوست خوب خویش دانسته و برای همکاری ها با این کشور در ساحات مختلف به خصوص اعمار پوهنتون مشترک افغان- ترک تحت عنوان مولانا جلال الدین بلخی در افغانستان، تجهیز شفاخانه آتاترک و همچنان علی آباد در کابل تعهد دوامدار دارد.

آقای آراماز تعهد نمود که سفارت آن کشور مقیم کابل تلاش می ورزد تا در راستای رفع محدودیت ویزا برای شهروندان افغان تلاش همه جانبه انجام داده و با مقامات آن کشور در میان گذارد.

سفیر ترکیه وعده نمود تا موضوع پذیریش ۵۰۱ محصل افغان در لیلیه های آن کشور با مقامات کشور خویش شریک ساخته از نتیجه به زودی مقامات افغان را در جریان قرار دهد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *