دیدار جنرال دوستم و رجب طیب اردوغان در ترکیه و بحث روی ائتلاف نجات افغانستان و تحکیم روابط دوستانه هر دو کشور

جنرال دوستم و رجب طیب اردوغان روز جمعه (۲۶ عقرب) با هم دیدار و گفتگو داشتند در این دیدار معاون اول ریاست جمهوری افغانستان خواهان “تحکیم هر چه بیشتر رابطه‌ی دوستانه میان هر دو کشور و افزایش همکاری ترکیه در راستای نوسازی و بازسازی افغانستان شده است”.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه به نقل از خبرنامه معاونیت اول ریاست جمهوری چنین آمده است « معاون اول ریاست جمهوری طی این دیدار خواهان تحکیم هر چه بیشتر روابط دوستانه میان هردو کشور و افزایش همکاری کشور ترکیه در راستای نوسازی و باز سازی افغانستان گردید.»

در ادامه این خبرنامه افزوده است « معاون اول ریاست جمهوری از رئیس جمهوری کشور ترکیه خواست، تا در مورد اجرای اقامت آن عده مهاجرین افغانستان که بنابر مشکلاتی در کشورشان در جمهوری ترکیه زنده گی میکنند توجه کرده و به وزارت خارجه ترکیه هدایتی در این زمنیه عنایت بدارد.»

در این دیدار روی ائتلاف نجات افغانستان نیز بحث و تبادل نظر صورت گرفته است در خبرنامه تاکید کرده است « معاون اول ریاست جمهوری یاد آور شد که سه حزب مقتدر افغانستان مدتیست که ائتلاف نجات افغانستان را ایجاد کرده اند که در روند انتخابات آینده و تحکیم ثبات در کشور نقش بسزایی خواهند داشت.»

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه نیز به معاون اول ریاست جمهوری کشور وعده داد که در زمینه اقامت مهاجرین بدون اسناد، تعلیم و تربیه فرزندان آن ها و دیگر مسایل مطرح شده در این دیدار اقداماتی را رویدست خواهد گرفت .

در پایان این دیدار معاون اول ریاست جمهوری افغانستان کتیبه‌ای را که از سنگ های با ارزش افغانستان ساخته شده و در آن آیاتی از کلام الهی حک گردیده است، و کتاب های “دوستم و افغانستان” و “آخرین سپه سالار ” که از سوی یک نویسنده امریکایی در مورد خود ایشان نگارش یافته است، را به رئیس جمهوری ترکیه اهدا کرد.

رئیس جمهوری ترکیه نیز کتاب جدیدش را که “دیدگاه جدید ترکیه” نام دارد و به تازه گی ها انتشار یافته است، به معاون اول ریاست جمهوری هدیه کرد. ملاقات امروزی رئیس جمهوری ترکیه و معاون اول ریاست جمهوری افغانستان در رسانه های داخلی ترکیه بازتاب گسترده داشته است.

این دیدار در حالی صورت می‌گیرد که در این روزها خبر از برگشت جنرال دوستم به افغانستان در رسانه‌های داخلی داغ شده و سخنگویان حزب جنبش ملی گفته اند که زودی جنرال دوستم به افغانستان خواهد آمد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *