دومین نشست افغانستان و بریتانیا در کابل آغاز بکارکرد

دومین دور گفتگوی کمیته‌ مشترک افغانستان-بریتانیا به منظور بحث روی پیمان امنیتی میان با حضور مقامات وزارت خارجه دو کشوردر کابل برگزارشد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، ارشاد احمدی معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشور که امروز چهارشنبه (۱۵ عقرب) در این کنفرانس صحبت می‌کرد گفت: دولت بریتانیا، تنها با گذشت یک سال از امضای این توافقنامه، اقدامات و همکاری‌های با اهمیت و چشم گیری را با افغانستان داشته است.

وی می‌گوید که حمایت مالی از پروسه صلح افغانستان، فراهم نمودن زمینه‌های گفتگو پیرامون پروسه صلح، ایجاد آکادمی افسران ارتش ملی، کمک به ارتقاء ظرفیت افسران پولیس، کمک به افغانستان به هدف تسهیل تجارت با کشورهای منطقه و اعطای بورسیه های تحصیلی از جمله اقدامات بریتانیا در چارچوب این توافقنامه می‌باشد.

ارشاد احمدی همچنین می‌گوید که ایجاد کمیته مشترک بین افغانستان و بریتانیا در دو سال گذشته، یک مکانیزیم موثر در زمینه‌ی گفتگوهای سیاسی بین دو کشور بوده است.

به باور وی از زمان ایجاد این کمیته مشترک، گام های موثری در عرصه های سیاسی، گفتگوهای صلح، مبارزه با تروریزیم و فساد اداری در افغانستان برداشته شده است.

کمیته مشترک بین افغانستان و بریتاینا، یک سال پیش ۲۵ میزان (۱۳۹۱)، به منظور همکاری های بیشتر میان دو کشور ایجاد شد.

در زمان ایجاد این کمیسیون رییس جمهور کرزی و دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا، موافقتنامه همکاری های دوجانبه را نیز به امضا رساندند.

سعیده وارسی وزیر ارشد دولت بریتانیا نیز طی سخنانی گفت که با رفتن نیروهای بریتانیایی از افغانستان یک فصل از همکاری‌ها بسته و فصل دیگری همکاری ما آغاز خواهد شد.

وی فصل جدید همکاری‌‌ها را در پیمان امنیتی دانسته تاکید نمود که ” روابط افغانستان و بریتانیا در چارچوب این توافقنامه، فصل جدیدی را تجربه خواهد کرد و بریتانیا در قالب همین پیمان می‌خواهد بعد از سال ۲۰۱۴ همچنان در افغانستان حضور داشته و به مردم افغانستان کمک نماید.

خانم وارسی می‌افزاید که دولتش ۱۲ ملیون یورو به کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان کمک نموده انتظار دارد که این پول در بخش ثبت نام ۲.۵ ملیون رایی دهنده که به تازگی اقدام به گرفتن کارت رای دهی می‌نماید به مصرف برسد.

وی نشست کابل را با اهمیت خوانده تاکید نموده که دو دولت باید در این نشست‌ها اولویت‌های استراتژیک همدیگر را شناسایی و برای عملی شدن آن تصمیم بگیرند.

گفتنی است که در دهه‌ای تحول و دموکراسی کشور بریتانیا یکی از کشور‌های بزرگ کمک کننده در افغانستان بوده و بیشترین فعالیت نظامی را در قالب نیروهای ناتو نیز در افغانستان داشته و بیشترین نیروی این کشور هم در ولایت هلمند مستقر بوده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *