دولت پاکستان به گروه طالبان در افغانستان هشدار داد

دولت پاکستان به گروه طالبان افغانستان هشدار داده است که اگر عملیات بهاری خود در خاک افغانستان را “فورا متوقف نسازد، باید منتظر عواقب آن باشد.”

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، روزنامه پاکستانی “اکسپرس تریبیون”، در شماره امروز (دوشنبه ۲۵ جوزا) خود به نقل از یک مقام رسمی که نخواسته نامش فاش شود، گزارش کرده است که این پیام از طریق “واسطه‌هایی” به رهبری طالبان افغان منتقل شده و “مقام‌های افغان” نیز در جریان آن قرار گرفته‌اند.

این مقام رسمی به اکسپرس تریبیون گفته که اگر طالبان افغان به عملیات بهاری خود در افغانستان پایان ندهند، با “عواقبی جدی” روبرو خواهند شد.

او گفته اگر طالبان افغان از پاسخ به پیشنهادهای صلح سر باز زند، دولت‌های دو کشور به صورت مشترک با این گروه مقابله خواهند کرد.

گروه طالبان روز چهارم ثور، با انتشار اعلامیه‌ای گفته بود که عملیات بهاری این گروه در افغانستان با نام “عزم” آغاز شده است.

حدود دو هفته پیش نیز نواز شریف، نخست وزیر پاکستان در دیداری یک‌روزه از کابل حملات گروه طالبان در خاک افغانستان را “تروریستی” خواند و گفت که با “شدیدترین الفاظ” آن را محکوم می‌کند.

آقای شریف در کنفرانس مشترک خبری با رییس جمهوری افغانستان گفت که طالبان هیچ گزینه دیگری جز رو آوردن به مذاکرات صلح با دولت افغانستان ندارد.

امروز نیز سرتاج عزیز، مشاور امنیت ملی نخست وزیر پاکستان، در کنفرانس “قلب آسیا” که در اسلام آباد، پایتخت پاکستان، برگزار شد گفت که “دشمن افغانستان، دشمن پاکستان است.”

او گفت که پاکستان می‌تواند از طریق همکاری مشترک، افغانستان را در رسیدن به صلح، رفاه و پیشرفت کمک کند.

کنفرانس قلب آسیا اولین بار در سال ۲۰۱۱، به ابتکار کشور ترکیه و با هدف ایجاد زمینه‌های همکاری کشورهای منطقه برای کمک به روند صلح در افغانستان برگزار شد.

نشست امسال این کنفرانس به میزبانی پاکستان برگزار شد و ریاست آن را اعزاز احمد چودری، وزیر امور خارجه این کشور و حکمت خلیل کرزی، معاون سیاسی وزارت خارجه افغانستان بر عهده داشتند.

دولت وحدت ملی افغانستان از زمان روی کار آمدن، تلاش کرده تا اختلافات خود با پاکستان را حل کند و همکاری این کشور را برای کشاندن شورشیان مسلح مخالف خود به پای میز مذاکره جلب کند.

در تازه‌ترین این تلاش‌ها ریاست امنیت ملی افغانستان و سازمان اطلاعات ارتش پاکستان، آی اس آی، پیش‌نویس تفاهنامه‌ای را با هدف گسترش همکاری اطلاعاتی میان دو کشور امضا کردند.

هفته گذشته حسیب صدیقی، سخنگوی ریاست امنیت ملی افغانستان در نشستی با خبرنگاران از امضای این تفاهمنامه خبر داد اما پس از آنکه انتقادها در داخل افغانستان نسبت به این موضوع بالا گرفت، این ریاست با نشر اعلامیه‌ای گفت که تفاهمنامه اطلاعاتی میان دو کشور، برای “مشروعیت یافتن باید از پنج مرحله دیگر بگذرد.”

Author

About Author