دولت هند ۱۵۰ میلیون دالر در بندر چابهار سرمایه گذاری می کند

chabaharقرار است دولت هند به زودی ۱۵۰ میلیون دالر امریکایی را برای بالا بردن ظرفیت بندر چابهار در ایران سرمایه‌گذاری کند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، دولت هند در بیانیه ای رسمی ضمن تایید این خبر گفت: بند چابهار محور اصلی تجارت آزاد اقیانوس هند و مسیر کالاهای هندی به پاکستان و افغانستان است.

در قراردادی که سال گذشته بین مقامات ایران و هند منعقد شد، هند ۱۵۰ میلیون دالر برای رشد و توسعه این بندر اختصاص می دهد.

هند در حال مذاکره در زمینه اجرای پروژه جهت تسهیل افزایش تجارت و سرمایه گذاری با ایران و دیگر کشورهای در منطقه از جمله افغانستان است.

مقام‌های وزارت تجارت و صنایع افغانستان با استقبال از این اقدام هند گفته اند، عملی شدن پروژه بندر چابهار به نفع افغانستان و کشورهای منطقه است.

مسافر قوقندی، سخنگوی این وزارت گفت، بالا بردن ظرفیت بندر چابهار باعث رشد اقتصادی افغانستان خواهد شد و همچنان کشورهای منطقه را باهم وصل می‌کند.

سخنگوی وزارت تجارت افزود، با ساختن تاسیسات نو در بندر چابهار، سطح تجارت افغانستان، هند و آسیای میانه گسترده می‌شود.

بحث روی استفاده از بندر چابهار میان افغانستان، ایران و هند از چند سال به این طرف ادامه دارد. اخیراً در سفر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی به ایران روی این مسئله با مقام‌های این کشور بحث و توافق‌های صورت گرفت.

مقام‌های ایرانی تعهد کرده بودند که سهولت‌های خوب را برای سرمایه‌گذاری تاجران افغان در بندر چابهار فراهم خواهند کرد.

بندر چابهار، در شهر جنوبی ولایت سیستان ایران است که در کنار دریای عمان و اقیانوس هند قرار دارد. لنگرگاه این بندر قابلیت پهلوگیری کشتی‌های بزرگ تجاری جهان را دارد و از مناطق مهم تجاری ایران محسوب می‌شود.

این بندر برای برخی کشورهای آسیای میانه محصور به خشکه از جمله افغانستان برای تجارت از اهمیت بالای برخوردار است. همچنان ساخت این بندر می‌تواند وابستگی افغانستان به بندر کراچی پاکستان را کاهش دهد.

Author

About Author