دولت عراق ورود شهروندان آمریکایی را به کشورش ممنوع خواهد کرد

یک نماینده عراقی شنبه شب فاش کرد که پارلمان این کشور قصد دارد، طرح ممنوعیت ورود شهروندان آمریکایی به عراق را در پاسخ متقابل به ممنوعیت ورود مهاجران عراقی به آمریکا، از سوی دونالد ترامپ، بررسی کند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، خانم امل عطیه از نمایندگان عضو ائتلاف ملی عراق در پارلمان این کشور، در بیانیه ای رسانه ای گفت که دونالد ترامپ با این تصمیم خود عملا از وعده های سابق مبنی بر مبارزه با تروریسم دست کشیده است.

وی با تعجب، به این موضوع اشاره کرد که ترامپ در تصمیمش برای منع شهروندان عراقی و برخی دیگر از کشورها، شهروندان کشورهایی را که عملا از داعش و تروریست ها حمایت می کنند، نادیده گرفته است.

عطیه با بیان اینکه “سیاست خارجی آینده آمریکا با چنین تصمیماتی نشان می دهد که این کشور حمایت از باندهای تروریستی و افکار افراطی را ادامه خواهد داد”، افزود: “عراق رسما از شمول بند هفتم منشور سازمان ملل خارج شده و به عنوان یک کشور مستقل و صاحب حق حاکمیت، حق دفاع از خود و شهروندانش را دارد.”

وی افزود: از همین رو پارلمان عراق قصد دارد در برابر ممنوعیت ورود مهاجران عراقی به آمریکا، تصویب طرح ممنوعیت ورود شهروندان آمریکایی به عراق را به عنوان پاسخ متقابل در دستور کار قرار دهد.

رسانه های عراقی روز شنبه اخبار و گزارش هایی از سردرگمی شهروندان عراقی در میدانهای هوایی کشورهای مختلف ارسال کرده اند که قصد سفر به آمریکا را داشتند.

سفارت آمریکا و کنسولگری این کشور در بغداد و اربیل نیز روز شنبه در بیانیه ای از شهروندان عراقی و نیز کردهای شمال عراق خواستند که از سفر به آمریکا خودداری کنند.

اقدام دونالد ترامپ در اعمال مقررات ممنوعیت ورود شهروندان ۷ کشور به آمریکا از جمله عراق، علامت تعجب بزرگی را در بغداد شکل داده است، به ویژه آنکه دولت های حامی تروریسم مانند دولت های سعودی و خلیجی از این مقررات مستثنی شده اند.

تعجب انگیزتر این که، از افشای حضور ۱۵ شهروند سعودی در حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ که برج های دوقلو در نیویارک و برخی مراکز حساس در واشنگتن را هدف گرفته بود، چند ماهی بیشتر نمی گذرد.

به دنبال افشای اسنادی درباره مشارکت شهروندان سعودی در این عملیات تروریستی، بسیاری از خانواده های قربانیان آمریکایی اقدام به شکایت علیه دولت سعودی کردند و هر دو حزب جمهوری خواه و دمکرات نیز بر افشای اسناد پافشاری کردند، با اینحال سعودی ها اوباما رئیس جمهور وقت آمریکا را با تهدید خارج کردن ۱۰۰ میلیارد از دارایی های خود وادار کردند که این موضوع را مسکوت بگذارد.

براساس تصمیم رئیس جمهوری جدید آمریکا که شعار مبارزه با داعش را در دستور کار خود قرار داده بود، ۷ کشور عراق، سومالی، سوریه، لیبی، یمن، سودان و ایران مشمول مقررات جدید اعمال شده از سوی دونالد ترامپ هستند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *