دولت برزیل سفیر رژیم اسرائیل را نپذیرفت

دیلما+روسف+رئیس‌جمهوری+برزیلبه دنبال مخالفت برزیل با پذیرش سفیر اسرائیل که از شهرک نشینان کرانه باختری است، بحران دیپلماتیک میان دو کشور به وجود آمد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، دنی دایان، رئیس سابق جنبش شهرک سازی یهودی چهار ماه پیش به عنوان سفیر اسرائیل در برزیل نامزد شد اما مورد پذیرش دولت برزیل واقع نشد.

برزیل مثل بسیاری از کشورهای جهان با شهرک سازی‌های غیرقانونی اسرائیل مخالف است و در سال‌های گذشته حمایت خود را از تشکیل کشور فلسطین اعلام کرد.

رضا منصور، سفیر سابق اسرائیل در برزیل هفته گذشته این کشور را ترک کرد. دولت اسرائیل نیز روز یکشنبه اعلام کرد که اگر برزیل دایان را به جای منصور نپذیرد روابط دوجانبه را به خطر می‌اندازد.

تزیپی هوتویلی، معاون وزیر خارجه اسرائیل نیز گفت که اگر برزیل دایان را نپذیرد روابط دیپلماتیک را با این کشور کاهش خواهد داد.

وی افزود: اسرائیل از طریق اقلیت یهود که نزدیک به رئیس‌جمهور برزیل هستند و درخواست‌های مستقیم بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل بر برزیل فشار می‌آورد.

مسئولان دولت برزیل درباره اینکه آیا رئیس‌جمهور این کشور نامزدی دایان را خواهد پذیرفت یا خیر چیزی نگفتند اما یک مسئول عالی رتبه در وزارت خارجه برزیل به رویترز گفت: فکر نمی‌کنم چنین اتفاقی بیفتد.

وی افزود: اسرائیل باید سفیر دیگری را انتخاب کند چراکه انتخاب دایان موجب افزایش وخامت روابط می‌شود چراکه روابط اسرائیل و برزیل در سال ۲۰۱۰ و پس از به رسمیت شناخته شدن کشور فلسطین وخیم شده بود.

سال گذشته میلادی برزیل در اعتراض به حمله اسرائیل به غزه سفیر خود را از تل‌آویو فراخواند و این مساله موجب تنش بیشتر در روابط میان دو طرف شد.

Author

About Author