دور کاری سال ششم شورای ملی افغانستان رسما آغاز شد

10559064_10208163695546122_1232432_nدور شانزدهم و سال ششم کاری شورای ملی جمهوری اسلامی افغانستان طی مراسم ویژه امروز یکشنبه (۱۶ حوت) با سخنرانی «محمد اشرف غنی»، رئیس جمهورکشور در تالار جدید شورای ملی رسما آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در این مراسم بر علاوه رئیس جمهورغنی و رئیس اجرایی، شماری اعضای کابینه و رؤسای ارگانهای مختلف و سفرای شماری از کشورها٬ سرپرست دادگاه عالی٬ حامد کرزی رئیس جمهور پیشین کشور شرکت کردند.

رئیس جمهورغنی در این مراسم ضمن یاد آوری از مشکلات و دستاورد های یک ساله حکومت وحدت ملی از شورشیان طالب خواست تا در گفت‌گوهای صلح حاضر شوند.

آقای غنی گفت که گروه طالبان در یک آزمون بزرگ تاریخی رو به رو هستند و ما به طالبان می‌گوییم که بیایید در مذاکره بنشینید تا معلوم شود راه خدمت در افغانستان کدام است.

رئیس جمهورغنی از القاعده، داعش و گروه‌هایی مثل حرکت اسلامی ازبکستان و دیگر جنگ‌جویان خارجی به عنوان سه عنصر مهم جنگ افغانستان یاد کرد و گفت این گروها جنگ را به مردم افغانستان تحمیل کرده اند.

به باور غنی عنصر اول القاعده است که می‌خواهد خاک ما را میدان جنگ بسازد اما برایش اجازه داده نخواهد شد، عنصر دوم داعش است که با عقیدۀ افراطی جنگ می‌کند اما در حال فرار است و عنصر سوم جنگ‌جویان ازبکستان، چچین، سنگیانگ و دیگر گروه‌های افراطی است که به وطن ما هیچ ربطی ندارد.

آقای غنی در این میان پاکستان را عامل دیگر جنگ نااعلام‌شده خوانده و طالبان افغان را تنها یک بخشی از جنگ یاد کرد و از طالبان و گروه حزب اسلامی گلبدین حکمت‌یار خواست تا افغانیت خود را ثابت کنند و به صلح بپیوندند.

رئیس جمهور کشورمان در بخشی از صحبت‌هایش صریجا اعلام کرد که جنگ کنونی افغانستان داخلی نیست، او گفت: افغانها تمام‌شان برادر هم هستند تمام‌شان به این وطن محبت دارند.

همچنین آقای غنی از آماد‌گی برای نبرد با مخالفان مسلح خبر داد و گفت به وضاحت می‌گویم اگر به صلح امید داریم غافل هم نیستیم، با هر کسی که تحمیل جنگ می‌کند آمادۀ مبارزه هستیم و مسؤولیت ما این است که به بدترین حالت آماد‌گی داشته باشیم و به بهترین حالت امید.

آقای غنی در بخش دیگر از صحبت هایش گفت: ارائه گزارش از کارکردهای حکومت در مبارزه با فساد٬ ارائه خدمات٬ توجه به زیر ساختها و پروژه های انکشافی زمینه سازی برای تبادل کالاهای تجارتی و اقدمات حکومت برای بهبود وضعیت اقتصادی که توانست کشور را از مرحله بحرانی عبور دهد و مقدماتی که برای این کار فراهم شده است به تفصیل در گزارش سالانه حکومت به شورای ملی آمده است.

Author

About Author