دور جدید گفتگوها روی پیمان امنیتی افغانستان و امریکا

مقام‌های بلند پایه‌ی دولت گفته اند که گفت‌وگو بر سر موافقت نامه‌ی امنیتی میان”کابل” و “واشنگتن” وارد مرحله‌ی جدید شده است.
به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، مقام‌های افغان به بخش پشتوی “بی‌بی‌سی” گفته اند که پس از این “رنگین دادفر سپنتا” مشاور امنیت ملی “حامد کرزی”و “اشرف غنی احمد زی”، مسؤول روند انتقال مسئولیت ها از ناتو به دولت افغانستان، به نمایندگی از این کشور مسؤول پیشبرد این گفت‌وگوها شده اند.
سفیر امریکا در کابل، و جنرال “دانفورد”، فرمانده‌ی نیروهای بین‌المللی آیسف از جانب امریکا مسؤول پیش برد این مذاکرات شده اند، تفاهمنامه‌ی امنیتی در واقع بخشی از پیمان استراتژیک امریکا و افغانستان است که در ماه می سال ۲۰۱۲ میلادی بین دو کشور امضاء شد.
در آن زمان قرار شد، وزرای خارجه‌ دو کشور بر سر جزئیات بخش امنیتی این پیمان کار کنند و تا یک سال آن را برای توافق نهایی و امضاء آماده کنند، پیش از این پانزده کمیته مشترک کاری، روی جزئیات این تفاهمنامه کار کرده اند.
اما به دنبال بازگشایی دفتر طالبان در “قطر”، حامد کرزی در اعتراض به برافراشته شدن بیرق طالبان و نصب تابلوی “امارت اسلامی افغانستان” بر سر دروازه این دفتر، مذاکرات برسر پیمان امنیتی را متوقف کرد.
اما اکنون این مذاکرات دو باره شروع شده و ظاهراً هر دو طرف تلاش دارند در چانه زنی های سیاسی در این گفت‌وگوها بیشترین امتیاز را از آن خود کنند.
“ایمل فیضی”، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفت: ‌”صلح و امنیت، تقویت نیروهای امنیتی افغانستان، تقویت ادارات اقتصادی و نظامی و دفاع از تهدیدهای خارجی علیه افغانستان مهم ترین مسایل برای افغانستان در این مذاکرات است.”
آقای فیضی گفته است که بعد از این داکتر رنگین دادفر اسپنتا مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری و داکتر اشرف غنی احمدزی رییس پروسه‌ی انتقال در این گفت‌وگوها از افغانستان نمایندگی می کنند.
به باور آگاهان آغاز دور جدید و فشرده گفت‌وگوها به این معنا است که هر دو طرف تلاش دارند، این مذاکرات را قبل از پایان تاریخ مشخص شده یعنی ماه اکتبر، به فرجام برسانند.
تفاهمنامه‌ی امنیتی مشخص خواهد کرد که چه تعداد از نیروهای امریکایی بعد از ۲۰۱۴ در افغانستان باقی خواهند ماند، در کجا مستقر خواهند شد و مسؤولیت آنها مشخصا چه خواهد بود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *