نماد سایت خبر گزاری خاور میانه

دهها نفر در حمله هوایی امریکا در ولایت هلمند کشته شدند

حمله هواییخبرهای ضد ونقض در باره کشته شدن دهها نفر به شمول نیروهای پولیس مبارزه با مواد مخدر در حمله هوایی نظامیان امریکایی در ولایت هلمند در جنوب افغانستان منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، هواپیماهای نظامیان امریکایی مستقر در ولایت هلمند در جنوب افغانستان شام روز یکشنبه (۱۵ سنبله) یک سلسله حملات هوایی را در ساحات ولسوالی گرمسیر این ولایت انجام داده اند.

با این حال خبرهای ضد و نقض در باره تلفات نیروهای پولیس ملی افغانستان و غیرنظامیان در حملات هوایی نظامیان امریکایی در ولایت هلمند منتشر شده است.

نجیب دانش، معاون سخنگوی وزارت امور داخله افغانستان تایید کرده است که در حمله هوایی نظامیان امریکایی شامگاه روز یکشنبه در ولسوالی گرمسیر ولایت هلمند، دست کم یازده تن از نیروهای پولیس مبارزه با مواد مخدر کشته و چهار تن دیگر زخمی شده اند.

در همین حال سید مهدی کاظمی سخنگوی معینیت مبارزه علیه مواد مخدر وزارت امور داخله گفته است که در حمله هوایی امریکا، دست کم ۱۷ سرباز این اداره کشته، چهار تن زخمی و یک سرباز ناپدید شده است.

به گفته کاظمی، این نیروها در حال گشت زنی در منطقه بودند که کاروان موترهای آنها از هوا مورد حمله هواپیماهای نیروهای امریکایی قرار گرفت.

همچنین شاهدان عینی در ولایت هلمند گفته اند که در نتیجه حمله هوایی نیروهای خارجی ۳۵ پولیس مبارزه با مواد مخدر کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شده اند.

با این حال محمد کریم اتل، رییس شورای ولایتی هلمند به بخدی گفته است : ”روز گذشته ساعت شش عصر، هواپیماهای آیساف، منطقه بند تیمور که یک منطقه ریگ زار است و با ولسوالی خانشین سرحد دارد را بمباران کردند، در این حمله ۳۶ نفر کشته شدند که کشته شدگان قابل شناسایی نیست و همه آنها سوخته اند.‟

آقای اتل می گوید، برخی اجساد قربانیان معلوم می شود که زنان و کودکان هستند. ولی او گفته است که تایید این موضوع به تحقیقات و طب عدلی نیاز است.

به گفته رییس شورای ولایتی، تعداد زخمی ها حدود ۳۰ نفر هستند که همه آنها به دلیل وخیم بودن و شدت جراحات به خارج از کشور منتقل شده اند.

اتل می گوید، به احتمال زیاد ۱۴ نفر از کشته شدگان پولیس باشند اما او تاکید کرده است که هنوز معلوم نیست که این ماموران پولیس چرا در این منطقه خطرناک رفته بودند.

او گفت: ”همه اجساد سوخته، اینکه چند نفرشان ملکی چند نفر شان نظامی هستند، فعلا ممکن نیست، منطقه ای که بمباران شده از مناطق خطرناک هلمند است، حالا باید معلوم شود که این تعداد پولیس و تعداد مردم ملکی که کشته شده اند، در این منطقه چه کار می کردند.‟

این عضو شورای ولایتی می گوید که او با والی هلمند، مسولان پولیس و اردو در این مورد صحبت کرده اما آنها در مورد حضور این سربازان پولیس در منطقه چیزی نمی دانند.

در همین حال مقام ها در وزارت امور داخله کشور گفته اند که هیاتی موظف شده تا درباره این حادثه تحقیق کند.

از طرف دیگر مقامات نیروهای خارجی به روزنامه نیویارک تایمز گفته اند که آنان هیچ حمله ی هوایی را در هلمند راه اندازی نکرده اند و به روز یکشنبه این نیروها تنها یک حمله را در ولسوالی میوند قندهار در همجواری ولایت هلمند راه اندازی کرده بودند.

Author

خروج از نسخه موبایل