دهاقین افغان در کشت “سویا” رکورد را شکست

11225460_10153413088082272_8499507099044419401_nبا آغاز فصل جدید زراعتی در افغانستان دهاقین بیشترین مقدار سویا را در کشور کاشتند که در تاریخ افغانستان سابقه ندارد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، حدود ۱۳ هزار تن از دهاقین افغان در سال جدید زراعتی با همکاری موسسه بین المللی تغذی و آموزش(NEI)  مبادرت به کشت سویا کرده اند.

 موسسه بین المللی تغذی و آموزش برای دهاقین تخم سویا و کود توزیع و برای دهاقین افغان روش کشت این گیاه و پرورش آنرا  در ۲۲ ولایت کشور آموزش داده است.

براساس آمار موسسه بین‌المللی تغذی و آموزش در این فصل زراعتی امسال حدود ۲۴۰۰ هکتار زمین توسط دهاقین افغان زیر کشت گیاه سویا قرار گرفته است. این مقدار نسبت به سال گذشته ۴۰۰ هکتار افزایش را نشان می‌دهد.

در سال گذشته زراعتی میزان سویا بین تولید شده به همکاری موسسه تغذی و آموزش بین المللی در افغانستان به دوهزار تن رسید. این مقدار به میزان بی سابقه در سال ۲۰۱۵ افزایش یافته که انتظار می‌رود میزان سویا بین تولید شده در کشور به ۴۵۰۰ متریک تن الی ۵۰۰۰ متریک تن برسد.

موسسه بین المللی تغذی و آموزش در زمینه کاهش سوء تغذی از طریق مختلف در افغانستان کار می‌کند.

این موسسه یک زنجیره ارزش افزایی برای گیاه سویابین ایجاد کرده که  می‌تواند برای خانواده‌ها  و مارکیت افغانستان منبع سرشار از پروتئین را فراهم کند.

برای اینکه مردم افغانستان بتواند به این منبع پروتئینی  دسترسی داشته باشند، این موسسه به زنان افغان و نانوایی‌ها آموزش می‌دهد که چطور بتوانند از مخلوط کردن آرد سویا با گندم نان تهیه کنند. که هم مقوی است و هم خوشمزه، نان سویا دارای دو برابر پروتئین  نسبت به نان عادی است.

موسسه بین المللی تغذی و آموزش از سال ۲۰۰۳ تاکنون راه طولانی را پیموده‌است. مردم افغانستان به صورت مداوم به تولید این گیاه  توجه کرده‌اند. موسسه بین المللی تغذی و آموزش اکنون گیاه سویابین را در ۲۲ ولایت افغانستان می‌کارد.

موسسه تغذی و آموزش بین‌المللی متعهد است که تا ده سال آینده ۳۰۰ هزار تن سویابین درافغانستان تولید کند تا سوء تغذی با ایجاد یک زنجیره مطمئن تولید پروتئین در این کشور از میان برداشته شود.

هدف دیگر این موسسه بهبود وضعیت بهداشت و تغذیه در افغانستان است که این کاراز طریق توزیع محصولات سویابین به زنان و کودکان کشور انجام شود، تا افغانستان قادر شود اساسی ترین نیاز خود را رفع کند.

Author

About Author