دفاع امریکا از تحویل بمب‌های خوشه‌ای به عربستان

پس از آنکه دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد بمب‌های خوشه‌ای توسط ائتلاف تحت رهبری عربستان در یمن استفاده می‌شود، امریکا از

پس از آنکه دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد بمب‌های خوشه‌ای توسط ائتلاف تحت رهبری عربستان در یمن استفاده می‌شود، امریکا از داشتن ذخایر این بمب‌ها دفاع کرده و مدعی شده برای فروش این تسلیحات محدودیت‌هایی وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد تصاویر، فیلم‌های ویدئویی و سایر شواهدی را که مبنی بر استفاده از بمب‌ها و مهمات خوشه‌ای توسط ائتلاف تحت رهبری عربستان در یمن است، یافته است.

در همین حال یکی از مقام‌های وزارت دفاع امریکا گفت: ما تلفات غیرنظامیان را به خاطر وخامت جنگ و درگیری‌ها در یمن به حساب می‌آوریم. ما از طرفین درگیر در یمن می‌خواهیم تا به قوانین بین‌الملل پایبند بمانند و برای کاهش تعداد تلفات غیرنظامیان هرآنچه را که ضروری است انجام دهند. واشنگتن به دقت گزارش دیده‌بان حقوق بشر را بررسی می‌کند.

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد، مهمات استفاده شده در یمن به نظر ساخت “شرکت سیستم‌های تکسترون” است و طی سال‌های گذشته امریکا آنها را برای امارات متحده عربی و عربستان می‌فرستاد.

این سلاح‌ها که از نوع CBU-105 هستند توسط کنوانسیون مهمات خوشه‌ای ممنوع اعلام شده اما واشنگتن اجازه استفاده و صادرات آن را دارد چون میزان مهمات عمل نشده را به یک درصد کاهش می‌دهد.

مقام مسئول وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) به سیاستی برای اعمال محدودیت در نقل و انتقال اینگونه تسلیحات اشاره کرد و گفت: ارسال این نوع تسلیحات تنها در صورتی انجام می‌شود که علیه هدف مشخص نظامی باشد و علیه غیرنظامیان و مناطق مسکونی نباید استفاده شود و این مولفه بسیار حساس در این سیاست است.

ممنوعیت استفاده از مهمات خوشه‌ای در سال ۲۰۰۸ و توسط ۱۱۶ کشور به تصویب رسید اما این قرارداد از جانب امریکا، عربستان و شرکای ائتلاف ضد حوثی‌ها پذیرفته نشده است.

Author

About Author