دست آورد وزارت کار و امور اجتماعی؛ نشر مکتوب‌های رخصتی

وزارت کار و امور اجتماعی یکی از وزارت‌های کلیدی افغانستان که باید در بخش‌های کاریابی، مصؤنیت اجتماعی، رفاه و تهیه خدمات برای معلولین و ورثۀ شهدا فعالیت کند، اما این وزارت در سالهای اخیر بیشتر روی نشر مکتوب‌های رخصتی تمرکز داشته است تا دیگر بخش‌ها، آمار بیکاری در افغانستان به سطحی رسیده است که به بحران مبدل شده است. اکثر معلولین به تکدی‌گری روی آورده اند‌ و به خانوادۀ شهدا هم معاش چندانی نمی‌دهند.

رخصتی‌های پی‌درپی در پایتخت سبب زیان‌ مالی به تاجران کشور و به اقتصاد کشور، عقب ماندن دروس و نصاب تعلیمی در دانشگاه‌ها/مکاتب و دیگر مراکز تعلیمی می‌شود و این عقب مانده‌گی سبب عقب مانده‌گی کشور می‌شود.

با این همه عقب‌گرد که افغانستان دارد این همه تعطیلی واقعن چه درد مردم را دوا می‌کند، در یک سال وزارت کار و امور اجتماعی چند روز رخصتی غیررسمی اعلام می کند؟

اگر بحث امنیتی باشد که کابل یکی از خطرناک‌ترین شهرهای افغانستان است که همه روزه نیروهای امنیتی از دستگیری حمله کننده گان انتحاری خبر میدهد و اگر واقعن دلیل این همه تعطیلی در شهر کابل مشکلات امنیتی است پس کابل باید برای همیشه تعطیل شود.

اگر بحث این است که به مهمانان که در کانفرانس‌های که در کابل برگزار میشود آسیب نبینند باید در پی یک جای دنج در یک گوشۀ از شهر باشند که به کار و بار مردم آسیب نرسد.

شهروندان کابل و در کل همه کسانی که در افغانستان زنده‌گی می‌کنند باید برای آبادانی این کشور کار کنند و یک روز تعطیلی برای یک کشوری که نوپا است و میخواهد سر پای خود ایستاده شود زهر است و این زهر را بدبختانه شهروندان افغانستان می‌چشند.

این چندمین روز است که در این ماه تعطیلی بالای تعطیلی میاید و مردم در رسانه‌های اجتماعی این کار وزارت کار را محکوم کرده اند. بشیر احمد قاسانی یکی از خبرنگاران در صفحه فیسبک خود نوشته است که « وزارت کار و امور اجتماعی در اعلام روزهای رخصتی پر دست آورد بوده است».

شیر احمد سعیدی مالک یکی از کتابفروشی‌های کابل در صفحه فیسبک خود به گونۀ طنز نوشته است که «لطفا یک رخصتی نیمه ساله بدهید تا مردم نصف سال را بخوابند و نصف سال کارکنند، وضعیت رشد اقتصادی ما خیلی خوب شده و درآمد سرانه هم رسیده به ۵۰ هزار دالر فی نفر درسال و نیازی هم به کار زیاد نداریم، اینطوری ما میتوانیم یک تقسیم اوقات کاری خوب درست کنیم».

این در حالی است که در روزهای آینده کابل آمادۀ چندین نشست دیگر خواهد شد که احتمال می‌رود وزارت کار و امور اجتماعی تعطیلی اعلان کند.

 

ندیم پارسینا

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *