در ۳ روز گذشته نزدیک به ۶ هزار پناهجو وارد ایتالیا شده اند

پناهجویان ۱رسانه اروپایی گزارش دادند که قاچاقچیان انسان برای کسب درآمد بیشتر خود را مجهز به کشتی های فرسوده چینی کرده و از آنها برای عبور دادن پناهجویان از شمال افریقا به ایتالیا و قاره اروپا استفاده می کنند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، گفته می شود بطور متوسط روزانه دو هزار پناهجو توسط قاچاقپیان با کشتی های فرسوده وارد ایتالیا می شوند و تنها در سه روز گذشته ۵ هزار ۸۹۲ پناهجو وارد سواحل این کشور شده اند.

روزنامه «کوریره دلاسرا» نوشت: سه شنبه گذشته در بخشی از مدیترانه که ایتالیا را از لیبی جدا می کند ۱۵ عدد کشتی پر از پناهجو پیدا شد.

روز گذشته چهارشنبه یک کشتی با ۶۰۰ پناهجو در سواحل لیبی کمی قبل از اینکه دو کشتی نیروی دریایی ایتالیا عملیات امداد را آغاز کنند واژگون شد و بیش از ۵۰۰ نفر نجات داده شدند و پنج نفر نیز جان خود را از دست دادند و بقیه نیز ناپدید هستند.

این در حالی است که شمار کشتی هایی که از سواحل افریقا به سوی ایتالیا حرکت می کنند افزایش پیدا کرده است .

رسانه های اروپایی گزارش دادند که موج جدید مهاجرت های غیر قانونی به ایتالیا با بهبود شرایط جوی از سرگرفته شده و کارشناسان بر این عقیده اند که قاچاقچیان انسان از تجهیزات جدید برای مدیریت این نوع ‘سفرهای امید’ پیدا کرده اند.

در حال حاضر ایتالیا بیش از ۱۱۵ هزار پناهجو استقبال کرده که ۱۰ هزار نفر کمتر از سال ۲۰۱۵ است.

با اینکه امسال با توجه به برنامه اروپا باید سال تحول باشد. ایتالیا بر اساس دستور کاری اتحادیه اروپا موظف شده ۴۰ هزار متقاضی پناهندگی را به سایر کشورهای عضو اتحادیه منتقل کند  اما این طرح با شکست مواجه شد و در آستانه تابستان، ایتالیا با یک وضعیت اضطراری جدید مواجه شده است.

به عقیده سازمان بین المللی پناهجویان، سال ۲۰۱۵ میلادی سال اضطراری پناهجویان بود و بیش از یک میلیون نفر از طریق مسیر دریایی وارد اروپا شدند.

سیل عظیم پناهجویان که بخشی از آن بخاطر بحران سوریه به راه افتاد در نیمه دوم سال گذشته بویژه در مسیر بالکان به اوج خود رسید.

Author

About Author