در مسله «نظم نوین خاورمیانه» آل سعود منافع خود را بر منافع اسلام ترجیح دادند

عربستان سعودی کشوری است که از قداست میان مسلمان‌ها برخوردار است اما این کشور به ظاهر اسلامی سالهاست که منافع خود را بر منافع اسلام و مسلمان‌ها ترجیح داده است، خاندان آل سعود پشت همه تشنج‌ها و درگیری‌ها در کشورهای اسلامی است.

آل سعود نام خاندان سلطنتی حاکم بر کشور عربستان است که در قرن ۱۸ توسط عبدالعزیر بن عبدالرحمن به حکومت عربستان دست یافت و این خاندان تا اکنون بر این کشور حکومت می‌کنند، در این کشور حدودن ۷هزار از نزدیکان خاندان سلطنتی بر تمام کشور و مردم این کشور حکومت می‌کند، از فروش نفت و کار که پولش به جیب این شاهزادگان واریز می‌شود تا غضب زمین و دیگر کارهای غیر قانونی را این مردم در عربستان انجام میدهند.

عربستان سعودی در عرصه سیاست همپیمان امریکا است و این همپیمان بودن یک کشور بزرگ اسلامی، قبله مسلمان‌ها با کشوری که سرزمین‌های مسلمان‌ها را اشغال می‌کند و مسلمان‌ها را قتل عام می‌کنند واقعن سوال برانگیز است، امریکا کشوری است که سالهاست در افغانستان جنگ را حمایت می‌کند البته با پول سعودی و حمایت معنوی سعودی؛ در زمانی که ارتش سرخ شوروی این کشور را اشغال کرده بود، عربستان سیاست‌های امریکا را پیاده می‌کرد و برای مجاهدین از طریق پاکستان پول میداد تا علیه شوروی بجنگند و بعد به طالبان پول می‌داد و بعدها کسی بنام اسامه بن لادن با همان سرمایه نجومی خود آمد و سالها تروریست پروری کرد و علیه جبهه شمال در افغانستان جنگ کرد و این پول که مردم را وادار به جنگ می‌کرد  پول عربستان بود و سیاستی که دنبال می‌شد سیاست امریکا بود.

امریکا می‌خواست که آقای جهان شود و بنابر همین موضوع با همکاری عربستان مجاهدین را خریداری کرد و در نخست علیه شوروی جنگ کردند و بعد این جنگ به جنگ بین لامجاهدین انجامید و این جنگ ۴۰ سال است که در افغانستان ادامه دارد و تا همین اکنون پول‌های خاندان آل سعود در افغانستان به شورشی‌ها میرسد و جنگ ادامه دارد.

این طرف در همکاری با همین کشوری حکومت عراق، لیبی، سوریه  و فعلن یمن را ناامن ساخت و حکومت‌های مقتدر شان را از بین برد و در جایش یک حکومت بی نام ونشان ایجاد کرد که تا جای موفق هم شد اما این موفقیت زیاد عمر نداشت و در سوریه تمام پلان‌های که امریکا برای خاورمیانه داشت نقش بر آب شد.

بعد از سقوط القاعده و طالبان و تمام شدن این پروژه در جهان، امریکا پروژه داعش را کلید زد و این پروژه با پول عربستان و حمایت نظامی امریکا خیلی زود رسانه‌ای شد، چون رسانه‌ها قدرت دنیا را در اختیار دارند، از این گروه یک گروه مخوف و غیر قابل مهار ساخت، که در آخرین گزارشات همه جهان دانست که حمایت مالی این گروه به دوش عربستان بود و حمایت نظامی شان به دوش امریکا و این دو کشور با دو چهره متفاوت می‌خواستند که نقشه خاورمیانه را تغییر بدهند اما این خواب شان با وارد شدن نیروهای حشدالشعبی، فاطمیون و سپاه پاسداران از هم پاشید.

در کتاب خاطرات یک خبرنگار عراقی آمده است وقتی که در عراق ۵ جنرال امریکایی  در یک روز کشته شد، امریکایی‌ها اعتراض کردند که جنگ ما با نیروهای عراقی نیست بلکه اینجا سردار قاسم سلیمانی و نیروهای او می جنگند و در بخشی از این کتاب نوشته است که کارشناسان امریکایی می گفت که در جنگ جهانی دوم ما ۵ جنرال را از دست نداده بودیم.

در مسئله سوریه آبروی امریکا، عربستان و متحدان شان رفت و برای حفظ آبروی خود باید کار کنند و این کار با گرفتن ۲۰۰۰ ملیارد دالر از کشورهای عربستان، قطر، امارات و بحرین بخاطر این‌که در مقابل ایران از این‌ها حمایت میکند، حال تا چه حد حمایت می‌کند و تا چه حد ایران برای این کشورها تهدید است بماند کنار؛ اما این ۲۰۰۰میلیارد دالر برای چه کار استفاده خواهد شد پرسشی است که همه کشورهای دخیل در قضیه می‌دانند، مسئله برجام، داعش در افغانستان، شروع تشنج‌ها در اردن شروع برنامه جدید امریکا است، که در خاورمیانه کلید خورده است.

پذیرایی از دونالد ترامپ و ایوانیکا ترامپ توسط خاندان آل سعود چنان آبروی جهان اسلام را پیش رسانه‌های غربی برد که روزها تیتر رسانه‌های غربی نگاه‌های شهوت انگیز شاهزاده‌های آل سعود به دختر ترامپ بود.

بالاخره با این کارهای که خاندان آل سعود با کشورهای اسلامی و جهان اسلام می‌کنند چه برنامه‌های پشت این کار شان یا بهتر بگویم که با این کار که مشترک با امریکا می کند می‌خواهد چه بر سر جهان اسلام و کشورهای اسلامی بیاورد.

برخورد تمدنها تئوری مطرح شده توسط متخصص علوم سیاسی ساموئل هانتینگتون می‌باشد که مطابق این تئوری پس از پایان جنگ سرد فرهنگ و هویت مذهبی سرچشمه همه درگیری‌ها خواهد بود.

حال با استناد بر این تئوری برخورد تمدن‌ها آغاز شده است و درگیری میان شیعه و سنی در جهان اسلام یکی از نشانه‌های بارز این تئوری است و پشت این جنگ دست عربستان و امریکا دیده می‌شود، درگیری بین سنی و شیعه در پاکستان، افغانستان، عراق، سوریه و… همه از زیر دست عربستان می‌گذرد و ایجاد گروه تروریستی داعش بخاطر قتل وعام شیعیان بیشترین آسیب را به سنی‌ها رساند و حال هم در افغانستان با شروع پروژه داعش اماکن مقدس شیعیان را مورد هدف قرار می‌دهند و این درحالیست که ترانزیت داعش از خاورمیانه به افغانستان کار ناممکن بود.

احتمال دارد که عربستان در همکاری با امریکا طالبان مسلح، گروه‌ تروریستی القاعده و دیگر گروه های افراطی را بیرق سیاه داده باشند تا بنام داعش بجنگند که آبروی از دست رفته شان در سوریه اعاده شود و این ادعاده آبرو با فشار آوردن بالای ایران و روسیه فکر می کنند که امکان پذیر است.

حال امریکا که نتوانسته نظم نوین خاورمیانه را پیاده کند دنبال راه حل برای این ناکامی است و این ناکامی را می خواهد با همکاری عربستان جبران کند ؛ فشار آوردن بر کشورهای خاورمیانه توسط داعش و توسط برجام می‌خواهد بر ایران فشار وارد کند و بخاطر حمایت تروریسم از پاکستان می‌خواهد که بمب اتم پاکستان بگیرد تا کشورهای اسلامی ضعیف باشند و امریکا بتواند برنامه‌های خود را که دارد بر کشورهای اسلامی پیاده کند.

عربستان آقای جهان اسلام آخرین گزینه امریکا است که هدف قرار می‌گیرد و بعد از این که دیگر کشورهای اسلامی که قدرتمند استند تضعیف کند؛ بی گمان که روی عربستان نقشه دارد و حال عربستان که در جنگ بین کشورهای اسلامی نقش اساسی را بازی می‌کند یک روز خودش در این آتش می‌سوزد.

اما ایران کشوری قدرتمندی است و این طرف یک اتحادی که بین کشورهای ایران، روسیه و پاکستان شکل گرفته است امریکا را درگیر ساخته و نمی‌تواند این همه فشار را که یک باره وارد می‌شود مهار کند، به همین لحاظ ملک سلمان به روسیه سفر کرد که بتواند روسیه را متقاعد بسازد که از همکاری با ایران دست بکشد.

برنامه کلان امریکا تضیف کشورهای اسلامی و قدرتمند ساختن اسرائیل است و اگر کشورهای جهان اسلام همه یک پارچه باشند اسرائیل منزوی می‌شود اما همکاری عربستان با امریکا بر سر این نقشه دو دسته‌گی را در جهان اسلام بوجود آورده است و این دو دسته‌گی یک روز کار دست خود شان می‌دهد.

 

ندیم پارسینا – تحلیل‌گر مسایل سیاسی

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *