درصورت لزوم بعداز۲۰۱۴نیروهای ترکیه در افغانستان میماند

رئیس امور آسیای جنوبی وزارت امور خارجه جمهوری ترکیه در دیدار با معین سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان در کابل گفته است که نیروهای نظامی آن کشور در صورت خواست دولت افغانستان پس از ۲۰۱۴ در این کشور می ماند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در این ملاقات دو طرف در مورد مسایل مختلف از جمله برگزاری انتخابات ریاست جمهوری صحبت کردند.

ارشاد احمدی معین سیاسی وزارت امورخارجه کشور با آقای شاکر اوزکان تورونلر رئیس امور آسیای جنوبی وزارت امور خارجه ترکیه از همکاری و مساعدت های کشور ترکیه در بازسازی افغانستان طی ۱۳ سال گذشته سپاسگذاری کرد.

وی گفت، ترکیه در این مدت سعی و تلاش صادقانه و مخلصانه در تأمین صلح و نقش فعال در نشست های مهم راجع به صلح و تقویت همکاری های اقتصادی و سیاسی با افغانستان داشته است.

همچنین در این دیدار، در مورد برگزاری موفقانه انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی در افغانستان نیز صحبت شد و اظهار امیدواری کردند که نتایج انتخابات نیز در فضای صلح آمیز و دوستانه اعلام گردد.

هر دو جانب روی موضوعات سیاسی، اقتصادی و امنیتی افغانستان و منطقه و همچنان امضای موافقتنامه امنیتی میان جمهوری اسلامی افغانستان و ایالات متحده امریکا نیز صحبت نمودند.

طرفین موافقتنامه استراتیژیک میان افغانستان و ترکیه را که قرار است در آینده به امضاء برسد، نیز به بحث و گفتگو گرفتند.

آقای احمدی پروسه استانبول را که با مالکیت افغانستان و با همکاری ترکیه و اشتراک پاکستان به پیش برده می شود، یک پروسه مهم نه تنها برای افغانستان و پاکستان خواند، بلکه برای تمام منطقه آن را ممد توصیف نموده و گفت که همکاری های کشور های قلب آسیا و کشورهای حمایت کننده این پروسه می تواند سبب ایجاد اعتماد بیشتر و همکاری های عملی در این منطقه گردد.

ایشان افزودند: “پروسه استانبول از اولویت های اساسی سیاست خارجی افغانستان بوده و حکومت افغانستان متعهد است تا تحرکی را که این پروسه در راستای اعتماد سازی و همکاری های منطقوی به میان آورده است، حفظ و تداوم بخشد.”

آقای تورونلر در صحبت های خود گفت که حکومت ترکیه به همکاری و مساعدت خویش با مردم و حکومت افغانستان ادامه می دهد.

ایشان یادآوری نمودند که اگر مردم افغانستان خواسته باشند، بعد از سال ۲۰۱۴ نیز نیروهای نظامی ترکیه برای همکاری با نیروهای افغان و استقرار صلح در این کشور باقی می مانند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *