درگیری شدید در نادعلی و سپر انسانی طالبان مسلح

13900733_1139823526078766_149625617_nمقام های محلی ولایت هلمند از درگیری شدید نیروهای امنیتی و طالبان مسلح در ساحات ولسوالی نادعلی خبر می دهند.

عمر ځواک، سخنگوی والی هلمند به خبرگزاری خاورمیانه گفت که این درگیری ها از شب گذشته شدت یافته و امروز (۱۱اسد) نیروهای هوایی و کوماندو نیز به ساحه رسیده اند.

وی اظهار داشت که درگیری ها در ۲۰ کیلومتری ولسوالی نادعلی است و نیروهای امنیتی از زمین و هوا بر مواضع طالبان مسلح حمله می کنند.

به گفته وی، دلیل طولانی شدن جنگ در نادعلی، استفاده طالبان مسلح از منازل مسکونی و سپر انسانی است که نیروهای امنیتی را با مانع روبرو ساخته است.

در عین حال، بشیر شاکر، رئیس کمیسیون دفاعی شورای ولایتی هلمند به خبرگزاری خاورمیانه گفت که درگیری شدید در ولسوالی نادعلی از شب گذشته تا حال جریان دارد.

وی می گوید که طالبان مسلح تا نزدیکی ولسوالی نادعلی رسیده اند و با نیروهای امنیتی درگیر شده اند.

گفته های ضد و نقیض

با توجه به اینکه درگیری شدید در اطراف ولسوالی نادعلی از سوی مقام های محلی و شورای ولایتی این ولایت تائید می شود؛ اما در مورد وضعیت فعلی و حضور نیروهای امنیتی کمکی و یا هم تصرف پوسته های پولیس از سوی طالبان مسلح گفته های ضد و نقیضی وجود دارد.

عمر ځواک، سخنگوی والی هلمند می گوید که نیروهای کوماندو و هوایی به نادعلی رسیده و یکجا با نیروهای امنیتی در حال درگیری با طالبان مسلح هستند.

اما رئیس کمیسیون دفاعی شورای ولایتی هلمند این گفته ها را رد کرده و می گوید که نیروهای کمکی در حال اعزام به نادعلی هستند و تا هنوز اقدام جدی نیز نکرده اند و تنها سه انداخت هوایی شب گذشته صورت گرفت.

با این حال، بشیر شاکر از تصرف شماری از پوسته های پولیس در نادعلی توسط طالبان مسلح خبر می دهد و می گوید که نیروهای پولیس حاضر در این پوسته ها نیز به دلیل تمام شدن تجهیزات نظامی از ساحه فرار کرده اند.

این گفته ها را سخنگوی والی هلمند رد کرده می گوید که طالبان مسلح هیچ پیشروی نداشته اند و وضعیت فعلی نادعلی نیز تهدید آمیز نیست.

اما شورای ولایتی هلمند می گوید که اگر به وضعیت فعلی نادعلی رسیده گی نشود، این ولسوالی در معرض خطر جدی سقوط قرار دارد.

رد گفته های طالبان مسلح

در حالی که مقام های محلی و شورای ولایتی در مورد وضعیت ولسوالی نادعلی گفته های ضد و نقیض دارند؛ اما همزمان گفته های طالبان مسلح را در مورد پیوستن نیروهای پولیس به طالبان مسلح را رد می کنند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان مسلح در حساب توئیتر خود نگاشته است که ۴۶ تن از نیروهای امنیتی در ولسوالی نادعلی همراه با سلاح و تجهیزات دست داشته شان با طالبان مسلح یکجا شده اند.

سخنگوی والی هلمند و رئیس کمیسیون دفاعی شورای ولایتی هلمند این گفته های طالبان مسلح را رد کرده و می گویند که هیچ یک از نیروهای امنیتی با طالبان مسلح یکجا نشده اند.

درگیری ها در اطراف ولسوالی نادعلی در حالی شدت گرفته و این ولسوالی را در معرض خطر سقوط قرار داده است که دو روز پیش، طالبان مسلح بعد از یک حمله تهاجمی، ولسوالی خانشین ولایت هلمند را به تصرف خود درآورده بودند.

هرچند این ولسوالی بعد از یک روز از تصرف طالبان مسلح بیرون شد؛ اما سهل انگاری مقام های محلی و امنیتی دلیل اصلی سقوط خانشین عنوان شده بود؛ موضوعی که در سقوط شهر کندز نیز به صورت واضح دیده شده و ثابت نیز شده بود.

 

Author

About Author