درخواست کابل از جامعه جهانی بخاط کسر بودیجه سنگین

کسر بوجه ۵۳۷ میلیون دالری در افغانستان باعث شد که دولت برای رفع آن از جامعه جهانی و دولت امریکا خواستار کمک ‌رسانی مالی شود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، مقامات وزارت مالیه اعلام کردند: دولت افغانستان با کسری بوجه ۵۳۷ میلیون دالری مواجه شده که برای رفع آن از جامعه جهانی و دولت امریکا درخواست کمک‌ رسانی مالی کرده‌‌ است.

در این خصوص یکی از مقامات وزارت مالیه گفت: اگر کسری بودجه دولت افغانستان برطرف نشود، پرداخت حقوق ۵۰۰ هزار کارمند دولتی در ماه میلادی جاری بسیار دشوار خواهد بود.

در مقابل، عبدالقادر جیلانی، سخنگوی وزارت مالیه با رد این موضوع گفت: حکومت افغانستان توان پرداخت حقوق کارمندان خود را تا چند ماه دیگر نیز دارد.

وی افزود: در حال حاضر برای رفع این مشکل دولت از جامعه جهانی و دولت امریکا درخواست کمک نقدی به مبلغ ۵۳۷ میلیون دالر کرده است تا بتواند کسری بودجه را جبران نماید.

به گفته کارشناسان مسائل اقتصادی در افغانستان، به درازا کشیده شدن روند انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور، کاهش کمک‌های جامعه جهانی و نهادهای بین‌المللی و عدم تصویب به موقع یا اختلاف بر سر تصمیم برای بعضی قوانین مانند قانون معادن افغانستان از جمله عوامل مهمی است که باعث بوجود آمدن کسری بودجه در دولت کابل شده است.

طبق گزارشی که وزارت مالیه منتشر کرده است، طولانی شدن روند انتخابات ریاست‌جمهوری و بوجود آمدن تنش‌های سیاسی و عدم تفاهم به موقع از سوی احزاب و گروه‌های داخلی باعث شده است تا رشد اقتصادی در این کشور با ۲۵ درصد کاهش همراه باشد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *