درخواست پناهندگی برای ۱۸۰ هزار شهروند سوری

بیش از۳۰ سازمان حقوق بشری از جامعه جهانی خواسته اند که برای ۱۸۰ هزار از پناهجوی سوری که در جنگ داخلی آن کشور بیجاشده اند زمینه پناهندگی را در خارج از سوریه فراهم کند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، روز دوشنبه “۱۷ قوس” بیش از ۳۰ سازمان امدادرسان جهانی از تمامی کشورهای جهان خواستند ۱۸۰ هزار پناهجوی سوری که در پی جنگ داخلی آن کشور آواره شده‌اند، را بپذیرند.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) اعلام کرده که این تعداد تنها پنج درصد از کل شمار پناهندگان سوری در پایان سال ۲۰۱۵ میلادی را نشان می‌دهد.

این درخواست بین المللی پیش از برگزاری کنفرانسی که قرار است روز سه‌ شنبه ۱۸ قوس در ژنو در این باره منعقد شود، مطرح شد. قرار است در این کنفرانس مسئله پناهندگان و آوارگان سوری و کمک رسانی  و اسکان آنها مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

دربیانیه ای که این ۳۰ سازمان حقوق بشری و امداد رسان صادر کرده اند، آمده است که پس از گذشت سه سال جنگ داخلی سوریه، بیش از ۳.۲ میلیون آواره سوری در کشورهای هم جوار  پناه برده اند.

این در حالی‌ است که مذاکرات و تلاش‌ها برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه نا فرجام مانده است. کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد تخمین می‌ زند که این تعداد از پناهندگان تا پایان سال ۲۰۱۵ به بیش ۳.۵۹ میلیون نفر افزایش یابد.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد افزود: “کشورهای همسایه سوریه طی سه سال و نیم گذشته، سخاوتی بارونکردنی از خود نشان داده‌اند، اما آسیب‌های ناشی از بحران، تاثیرات سنگین و فشاربسیاری بر خدمات عمومی و ساختارهای زیربنایی این کشورها وارد کرده است“.

از جمله سازمان هایی که این درخواست بین المللی را امضاء کرده اند: عفو بین المللی، پزشکان بدون مرز، نهضت ضد گرسنگی، نجات کودکان و کایر انترناشنال هستند.

ترکیه و لبنان هرکدام به تنهایی پناهگاه بیش از یک میلیون پناهنده سوری شده‌اند.

چند صد هزار آواره دیگر سوری نیز به اردن پناهنده شده و در اردوگاه های موقت و در شرایطی بسیار سخت زندگی می کنند.

سازمان ملل در عین حال از کشورهایی کمک خواسته است که تا کنون هیچ پناهجویی را نپذیرفته‌اند، کشورهای خلیج از آن جمله هستند که سازمان ملل از آنها خواستار پذیرش پناهندگان سوری شده است.

تازه‌ ترین درخواست سازمان ملل و سازمان‌هایی که در زمینه مسائل بشردوستانه در منطقه فعالیت دارند پس از آن مطرح می شود که برنامه   جهانی غذا وابسته به سازمان ملل منحد ، در اول دسامبر جاری، اعلام کرد به دلیل کمبود بودجه، کمک‌ غذایی به یک میلیون و ۷۰۰ هزار پناهنده سوری را در اردن، لبنان، ترکیه، عراق و مصر متوقف کرده است.

بنا بر تازه‌ ترین گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر سوریه، نهاد ناظری که مقر آن در لندن است، شمار کشته‌ شدگان جنگ داخلی سوریه از مرز ۲۰۰ هزار نفر گذشته است. در حالی‌ که تخمین‌های دیگر از کشته‌ شدن دستکم ۲۸۰ هزار نفر حکایت دارد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *