درخواست فرستاده سازمان ملل از طرف های درگیر در یمن

14E12B2D-449A-4614-9702-C74746C55B1E_mw1024_s_nفرستاده ویژه سازمان ملل در یمن امروز دوشنبه (۲۰ ثور) از طرف های درگیر در یمن خواست تا برای رسیدن به توافق از خود انعطاف پذیری نشان دهند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه به نقل از خبرگزاری فرانسه، توصیه اسماعیل ولد شیخ احمد به طرف های مذاکره کننده در کویت پس از آن صورت گرفت که گفت و گوهای رو در رو بی نتیجه ماند.

این خبرگزاری افزود: هیات مذاکره کننده کمیته های مقاومت مردمی یمن (انصارالله) به ادامه حمله های هوایی ائتلاف عربستان اعتراض دارند و نمایندگان دولت مستعفی این کشور از پیشرفت نکردن گفت و گوها گله مند هستند.

حمله های هوایی به مناطق مسکونی یمن در روز یکشنبه چندین کشته بر جا گذاشت.

ولد شیخ احمد پس از برگزاری چندین جلسه جداگانه با هیات های مذاکره کننده، از آن ها خواست که برای رسیدن به راه حلی جامع و صلح آمیز برای مناقشه خونین این کشور، نرمش نشان دهند.

وی در بیانیه ای گفت: شرکت کنندگان در مذاکره های کویت باید آرمان های ملت یمن را دنبال کنند و شک ندارم که یمنی ها خواستار پایان دادن به درگیری هستند.

ای در حالی است که روز گذشته همه نشست های مستقیم که برای روز یکشنبه برنامه ریزی شده بود٬ لغو شد، اما فرستاده سازمان ملل ضمن اعلام روز دوشنبه برای پیگیری مذاکرات، طرف ها را به همکاری بیشتر فراخواند.

هر دو هیات همچنین با شیخ صباح خالد الصباح وزیر خارجه کویت و سفیران ۱۸ کشور عمدتا غربی که از مذاکرات صلح حمایت کرده اند، دیدار و گفت و گو کردند.

وزیر خارجه دولت مستعفی یمن گفت: مذاکرات صلح که از ۲۱ اپریل آغاز شده، تاکنون دستاوردی نداشته است.

انصارالله تاکید دارد که پیش از هر مساله ای، باید موضوع تشکیل دولت انتقالی به اجماع هر دو طرف برسد. این در حالی است که نمایندگان دولت مستعفی یمن بر خلع سلاح کمیته های مقاومت و عقب نشینی آن ها از شهرهای مهم نظیر صنعا (پایتخت) همزمان با ادامه حمله های هوایی عربستان و نیروهای خارجی در یمن اصرار دارند.

بر اساس آمارهای سازمان ملل، از زمان آغاز جنگ یمن در ماه حمل ۹۴، تاکنون بیش از شش هزار و ۴۰۰ غیرنظامی کشته و دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در این کشور فقیر عربی آواره شده اند. آمار منابع داخلی یمن از قربانیان مداخله نظامی در این کشور بسیار بالاتر است.

عربستان و هم پیمانانش به بهانه بازگرداندن قدرت به دولت مستعفی عبدربه منصور هادی ٬ از ۱۳ماه قبل جنگ و حصر همه جانبه علیه این کشور فقیر عربی را آغاز کردند.

Author

About Author