درخواست بان کی مون از کشورهای جهان برای پایان آزمایش های هسته ای

Ban Ki-moonدبیر کل سازمان ملل در مراسم بیستمین سالگرد پیمان منع جامع آزمایش های هسته ای خواستار پایان دادن به این آزمایش ها شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه به نقل از خبرگزاری خافرانسه، بان کی مون دبیر کل سازمان ملل طی مراسمی که در سازمان ملل در وین برگزار شد، گفت: آزمایش سلاح های هسته ای برای سلامت مردم و محیط زیست خطرناک است و مواد رادیو اکتیو حاصله از این آزمایش ها، بر روی محیط زندگی نسل های آینده اثر می گذارد.اکنون وقت آن رسیده است که به جنون آزمایش‌های هسته‌ای پایان دهیم.

وی افزود: من از کشورهایی که عضو این پیمان نیستند، تقاضا می کنم هرچه سریعتر آن را تصویب کنند و ما را بسوی دنیای عاری از سلاح های هسته ای رهنمون سازند و به جنون آزمایش‌های هسته ای پایان دهند.

دبیر کل سازمان ملل گفت: من از همه جوانان می خواهم که روی سیاستمداران خود فشار اورند و صدای خود را به گوش سیاستمداران برسانند.

بان کی مون گفت: پس از گذشت بیست سال اکنون زمان آن رسیده است که رهبران دنیا بویژه اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل در این زمینه عمل کنند؛ آنها مسوولیت بسیار مهمی دارند؛ اما ما اغلب در سازمان ملل شاهد اختلافات بین این اعضا هستیم.

دبیرکل سازمان ملل در بخش دیگر از سخنانش به مساله سوریه اشاره کرده و گفت؛ امروزه در جهان بحران های بسیار زیادی وجود دارد از جمله موج آوارگان که حاصل ادامه بحران در سوریه است. اولویت بندی در میان همه این بحران ها کار ساده ای نیست؛ اما آنچه که من می خواهم وحدت جهانی براساس قوانین بین المللی است.

وی همچنین در باره ازمایشات اتمی کوریای شمالی گفت که این آزمایشات هسته ای تاسف بار و محکوم است.

Author

About Author