دخالت زورمندان؛ مانع انکشاف متوازن در بغلان

شماری از شهروندان ولایت بغلان از انکشاف نا متوازن در این ولایت انتقاد کرده و می گویند، با گذشت نزدیک به ۱۵ سال هنوز مشکلات آنان حل ناشده باقیمانده و پروژه های تطبیق شده در برخی از ولسوالی ها نسبت به دیگر مناطق ناچیز است.

مسوولان محلی بغلان نیز انکشاف نامتوازن را در سطح شماری از ولسوالی های این ولایت تائید می کنند و در این کار دست نماینده گان و افراد با نفوذ را دخیل می دانند.

قاری قدرت الله وفا، نماینده پیشین مردم ولسوالی برکه در شورای ولایتی بغلان، به خبرگزاری خاورمیانه گفت، ولسوالی برکه یکی از جمله ولسوالی هایی است که در طول سالهای اخیر مورد بی مهری حکومت قرار دارد و نظر به ولسوالی های دیگر انکشاف و بازسازی در آن، نهایت ناچیز است.

وی می گوید که شماری از افراد که منافع شان در پروژه ها باشد، در تطبیق و عملی کردن آن در هر بخشی از کشور قادر به این کار هستند.

از سویی هم؛ محمد حنیف کهگدای نماینده مردم ولسوالی های برکه، جلگه و نهرین در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه، از ادامه این روند به شدت انتقاد می کند و می گوید، در نظر گرفته نشدن توازن در تطبیق پروژه های انکشافی و بازسازی متوازن در ولسوالی ها، باعث نا رضایتی مردم از حکومت می شود و حتی ممکن است این نارضایتی ها باعث تقویه صفوف مخالفین مسلح دولت گردد.

وی می گوید، مداخله افراد با نفوذ در مرکز کشور؛ توازن را در سطح این ولایت بر هم زده و باید پس از این ولسوالی هایی که در آن پروژه های انکشافی کمتر تطبیق شده در اولویت کاری حکومت قرار گیرد.

در عین حال، محمود واحدی سرپرست ریاست اقتصاد ولایت بغلان؛ انکشاف نامتوازن را در سطح شماری از ولسوالی های این ولایت تائید می کند و در این کار دست نماینده گان و افراد با نفوذ را دخیل می داند.

رئیس اقتصاد بغلان در گفتگوی ویژ به خبرگزاری خاورمیانه گفت، دست اندازی شماری از وکلا در مرکز کشور و در نظر گرفته نشدن پلان پنج ساله این ولایت؛ باعث شده که انکشاف متوازن سطح این ولایت بگونه درستی انجام نشود و پروژه ها بنابر شناخت و دسترسی این افراد در مناطق دلخواه آنان تطبیق گردد.

وی می گوید، دخالت افراد با نفوذ بنابر روابط شان با وزارت خانه و انجوها سکتگی در کار انکشاف متوازن وارد کرده و تعدادی از پروژه های تطبیق شده بر اساس سلیقه های شخصی خارج از این پلان تطبیق شده است که این کار در هماهنگی ریاست اقتصاد و ادارات محلی ولایت بغلان صورت نگرفته است.

با آنکه یکی از مسوولیت های کاری ریاست های اقتصاد در سطح ولایات در نظر گرفتن انکشاف متوازن است؛ اما ریاست اقتصاد بغلان از عدم توازن در تطبیق پروژه ابراز نارضایتی می کند و از افراد و اشخاص با نفوذ می خواهد که بمنظور جلب رضایت مندی مردم از تداخل در کارهای حکومتی دست بردارند.

قابل یاد آوریست که بیشتر وزارت های انکشاف دهات، زراعت و فواید عامه پروژه های انکشافی شان را در سطح ولسوالی ها تطبیق می کنند و اولویت های کاری شان فراهم سازی تسهیلات برای باشنده گان دهات است.

گفته می شود ولسوالی های دهنه غوری، نهرین، جلگه، برکه و تاله و برفک از ولسوالی هایی اند که نظر به سایر ولسوالی های ولایت بغلان کمتر بازسازی و انکشاف در آن صورت گرفته است.

محراب الدین ابراهیمی ـ خبرنگار زون شمال

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *