داکترعبدالله خواهان متوقف شدن شمارش آراء شد

داکتر عبدالله عبدالله، نامزد پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بعد از ظهر امروز(چهارشنبه ۲۸ جوزا) در یک نشست خبری از کمیسیون مستقل انتخابات خواست تا شمارش آرای دور دوم را متوقف نماید.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، آقای عبدالله هشدار داد به دلیل اینکه کمیسیون مستقل انتخابات به خواسته‌های تیم او  پاسخ مناسبی ارائه نکرده است، این تیم تمام روابط خود با کمیسیون انتخابات را به حالت تعلیق درمی‌آورد.

او ضمن خواستار توقف فوری روند شمارش آراء، از تمام ناظران تیم انتخاباتی خود خواست که وظایف خود را ترک کنند و دیگر با دفاتر کمیسیون انتخابات همکاری نکنند.

آقای عبدالله که دریک نشست خبری در کابل صحبت می‌‎کرد، گفت: “به خاطری که خواست‌های ما از سوی نهادهای انتخاباتی برآورده نشد ما اعتماد خود به کمیسیون‌های انتخابات را از دست دادیم و دیگر به این نهادها اعتماد نمی‌کنیم. برای همین از ناظران خود خواسته‌ایم که کمیسیون انتخابات را ترک کنند.”

او گفت که دولت افغانستان به رهبری حامدکرزی هم از آغاز روند انتخابات، بی‌طرف نبوده و به صورت “سازمان یافته” به نفع نامزد خاصی تقلب کرده‌است و از سوی برخی از ناظران تیم اصلاحات و همگرایی در زندان هستند.

آقای عبدالله گفت: “تقلب وسیع، بی شرمانه و سازمان یافته در انتخابات ما را مجبور کرد که این تصمیم را بگیریم و این تصمیم هم به خاطر آینده افغانستان، مردم افغانستان و به خاطر نهادینه کردن مردم سالاری اتخاذ شده است.”

آقای عبدالله دو روز پیش از کمیسیون انتخابات خواسته بود تا وظیفه ضیاالحق امرخیل، رئیس دبیرخانه این کمیسیون را به تعلیق درآورد اما کمیسیون مستقل انتخابات و رئیس جمهورکرزی به خواست عبدالله هیچ پاسخی را ارایه نکرد.

این نامزدپیشتاز انتخابات تاکید کرد که ما آرای مردم را قربانی نمیکنم بلکه مردم از آرای خود دفاع خواهد کرد و در باره تقلب های صورت گرفته اسناد و شواهدی در اختیار داریم که به اختیار ملت قرار خواهیم داد چرا مسئولان در قبال انتخابات مسئولانه عمل نکردند.

جنرال ظاهر ظاهر، فرمانده پولیس کابل، در روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، امرخیل رئیس دارالانشا کمیسیون مستقل انتخابات را همراه با شماری از برگه‌های رای‌دهی که بدون اطلاع مقام‌های امنیتی به یکی از ولسوالی‌های ناامن ولایت کابل انتقال می داد، شناسایی و از آن جلوگیری کرد.

همچنین آقای عبدالله خاطرنشان کرد که رقم ۷ میلیون شرکت کننده در انتخابات دور دوم که از سوی این کمیسیون انتخابات اعلام شده، واقعی نیست و کمیسیون انتخابات باید در این رابطه توضیح بدهد و سند ارائه کند.

آقای عبدالله گفت که “مردم افغانستان و همه دنیا می‌دانند که چنین آماری واقعیت ندارد.”

او همچنین از کمیسیون انتخابات خواست تا در مورد چند ولایت خاص که آمار شرکت در انتخابات در آنها نسبت به دور اول، تفاوت بسیار زیادی دارد، توضیح بدهد.

آقای عبدالله گفت که در برخی از این ولایات، صندوق‌ها از شب قبل از روز انتخابات پر شده است و ادعا کرد که “هزاران نفر” شاهد این مساله بوده‌اند.

او افزود که کمیسیون انتخابات در برابر این گزارش‌ها واکنش درستی نشان نداده و آمار “واهی” ارائه کرده‌است.

آقای عبدالله تاکید کرد که دست زدن به تقلبی با این حجم، بدون تبانی با کمیسیون امکان‌پذیر نبوده‌است.

او همچنین کمیسیون انتخابات را متهم کرد که به جای ۵۰۰۰ کارمند انتخاباتی که به دلیل تقلب در دور اول از کار برکنار شده بودند، کارمندانی را استخدام کرده که از تیم رقیب به رهبری اشرف غنی احمدزی حمایت می‌کنند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *