دامن مسوولان، گرفتار در حقایق جلریز!

گفته می شود که نتیجه تحقیقات حادثه جلریز ولایت میدان وردک، عصر امروز (دوشنبه) به رئیس جمهور رسیده و بر اساس آن، دامن برخی از مسوولان ولایت .

AC63AFDB-455D-41A6-BE3C-58C42F446537_cx0_cy15_cw0_mw1024_s_n_r1گفته می شود که نتیجه تحقیقات حادثه جلریز ولایت میدان وردک، عصر امروز (دوشنبه) به رئیس جمهور رسیده و بر اساس آن، دامن برخی از مسوولان ولایت و مرکز گرفته می شود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، ولسوالی جلریز ولایت میدان وردک، هفته گذشته و بعد از یک حادثه المناک بر سر زبانها افتاد و بررسی این حادثه نیز به سرعت روی دست گرفته شد.

پنج شنبه دو هفته پیش بود که طالبان در یک حمله گروهی و گسترده، توانستند ۱۲ پوسته پولیس محلی در ولسوالی جلریز را تحت تصرف درآورده و بیش از ۲۰ پولیس محلی را نیز کشتند.

این پوسته نزدیک به سه روز تحت تصرف طالبان بود و بیرق آنها بر این پوسته ها بالا بود؛ اما بعد از این مدت، نیروهای امنیتی افغانستان در یک عملیات منظم و گسترده موفق شدند تا پوسته را از تصرف طالبان درآورده و آنها را به عقب بزنند.

در آن زمان که جلریز بحث داغ مسایل کشور شده بود، اکثراً (از پولیس های باقی مانده جنگ تا وکلای مجلس و مقام های شورای ولایتی میدان وردک)، مسوولان امنیتی در ولایت میدان وردک و مرکز را مقصر اصلی این حادثه دانسته و آنها را به غفلت وظیفوی متهم می کردند.

حادثه جلریز دلیلی هم شد برای سناتوران تا به دلیل افزایش ناامنی و این حادثه، دروازه های سنا را برای چهار روز مسدود کرده و نسبت به مسایل امنیتی در کشور اعتراض کنند.

از سویی هم، دو بازمانده پولیس محلی اظهار داشته بودند که بعد از چند مرتبه کمک خواستن از مسوولان امنیتی ولایت میدان وردک، هیچ کمکی به آنها صورت نگرفته و به آنها گفته شده بود که یا «فرار کنند» یا «بمیرند».

به دنبال این موضع گیری ها و حادثات، دولت تصمیم گرفت تا دو هئیت (نظامی و دولتی) را برای بررسی و تحقیق دقیق این حادثه به جلریز ارسال کند تا واقعیت ها را پیدا کند.

حاجی احمد جعفری، رئیس شورای ولایتی میدان وردک در گفتگو با خاورمیانه اظهار داشت که تحقیقات از سوی هئیتهای حقیقت یاب تکمیل شده و عصر روز دوشنبه خدمت رئیس جمهور تقدیم می شود.

به گفته وی، بر اساس این تحقیقات و واقعیت های موجود، در برخی موضوعات به صورت جدی کم کاری شده و در غفلت وظیفوی مسوولان جای هیچ شکی نیست.

جعفری تصریح کرد که بر اساس یافته های هئیت های حقیقت یاب، حقایق جلریز، دامن مسوولان ولایتی میدان وردک و مسوولان مرکزی را خواهد گرفت.

با این حال، عبدالولی نورزی، سخنگوی فرماندهی پولیس میدان وردک در گفتگو با خاورمیانه گفته های رئیس شورای ولایتی مبنی بر غفلت وظیفوی را رد کرده و می گوید که در جریان کمک رسانی به پولیس محلی، پولیس میدان وردک کشته و زخمی داده است.

از سویی هم رئیس شورای ولایتی میدان وردک می گوید که در حادثه جلریز، ۲۸ پولیس محلی کشته شده که از این مجموع، دو تن مفقودالاثر می باشد و در کنار آن، سه فرد ملکی نیز کشته شده است.

رئیس شورای ولایتی میدان وردک میگوید، در حال حاضر تلاشها برای شناسایی ورثه کشته شده گان جریان دارد و به دلیل اینکه برخی از نیروهای پولیس محلی از مناطق دوردست در ساحه بودند، شناسایی خانواده های آنها نیاز به وقت بیشتر دارد.

سخنگوی فرماندهی پولیس میدان وردک نیز می گوید که از سوی این فرماندهی به خانواده های کشته شده در حادثه جلریز کمک صورت گرفته و کمک های مرکز نیز در اختیار آنها قرار داده شده است.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی وضعیت در جلریز عادی است، اظهار داشت که بعد از شناسایی ورثه ها، کمک های اعطا شده به آنها در اختیارشان قرار خواهد گرفت.

در رابطه به اوضاع فعلی جلریز، عبدالولی نورزی اظهار داشت که بعد از تصرف پوسته ها توسط طالبان، عملیات گسترده بر علیه آنها انجام شد که در جریان آن، ۴۰ طالب کشته و در حدود ۱۵ تن دیگر آنها زخم برداشته است.

به گفته وی، در حال حاضر نیروهای پولیس ملی، پولیس نظم عامه و اردوی ملی در پوسته های جلریز جابجا شده و شرایط به حالت کاملا عادی درآمده است.

حال باید دید با رسیدن گزارش هئیت های حقیقت یاب به رئیس جمهور، چه اقداماتی در مورد حادثه جلریز صورت خواهد گرفت و آیا نتایج آن در اختیار مردم نیز قرار می گیرد یا نه؟

Author

About Author