داعش عاملی برای نفوذ روسیه در جنگ افغانستان؟

634981004026948430حضور و افزایش فعالیت شورشیان در ولایتهای شمالی کشور و در نزدیکی مرز افغانستان با کشورهای آسیای مرکزی، نگرانی مقام های این کشورها را به دنبال داشته است.

سقوط شهر کندز و فرار شورشیان به ولایت های مرزی کشور و از سوی دیگر افزایش فعالیت داعش در این مناطق، بر این نگرانی ها افزود و مقام های کشورهای آسیای مرکزی (کشورهای مستقل همسو) را به نشستی برای بررسی اوضاع امنیتی هم مرز با افغانستان واداشت.

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه، در جریان این نشست، نگرانی جدی خود را از حضور شورشیان در نزدیکی مرزهای کشورهای همسایه ابراز کرد.

به ادعای وی، هدف تروریستانی که با دولت افغانستان در نبرد هستند، راه یافتن به کشورهای آسیای مرکزی است و امکان دارد دامنه خشونت‌های افغانستان به جمهوری های سابق شوروی کشانیده شود.

پوتین که به تازگی نیروهایی رزمی اش، شورشیان داعش را به گونه سخت در سوریه هدف قرار داده است، اوضاع افغانستان را نزدیک به بحرانی شدن دانست و بیان داشت که گروه‌های مختلف تروریستی در صدد نفوذ بیشتر هستند و هدفشان را برای گسترش نفوذشان، پنهان‌ نخواهند کرد.

در این نشست، رییس جمهور روسیه از کشورهای شرکت کننده خواست تا با یک برنامه منظم و مشترک، مانع از عبور جنگجویان گروه تروریستی داعش از مرز افغانستان و ورود به این کشورها شوند.

به همین اساس گفته می شود که در این نشست موافقت شده است تا یک ستاد مشترک دفاعی تشکیل دهند تا هرگونه نفوذ شورشیان را کنترول کرده و با آن مقابله کنند.

با این حال و پیش از این، روسیه به حکومت افغانستان گفته بود که حاضر است بر علیه پناهگاه های شورشیان در افغانستان حمله کند و آنها را از بین ببرند، خواسته ای که تا حال از سوی حکومت مداران کشور جواب مثبت و یا منفی به دنبال نداشته است؛ اما وعده کمک روسیه به نیروهای امنیتی کشور تا حدی پذیرفته شده است.

اما سوال این است که با توجه به حضور کشورهای ناتو در افغانستان، امکان حضور روسیه در جنگ با شورشیان وجود دارد؟

فاروق بشر، آگاه امور سیاسی در این رابطه اظهار داشت که در صورت حضور نیروهای ناتو در کشور و امضای تفاهم نامه نظامی افغانستان با این سازمان، امکان حضور روسیه وجود ندارد.

اما وی معتقد است که اگر روسیه وارد جنگ افغانستان شود، می تواند پناهگاه های شورشیان به ویژه داعش را هدف قرار داده و از بین ببرد.

از سویی هم، بشر حضور نیروهای ناتو و امریکایی در کشور را عاملی برای گسترش فعالیت و ظهور قدرتمندتر شورشیان در افغانستان دانسته و تصریح کرد که ناتو در ابتدای برای نابودی القاعده و از بین بردن پناهگاه های تروریستان آمده بودند؛ اما در این کار موفق نبودند بر خلاف، امریکا تا حال کدام اقدامی بر علیه پناهگاه های تروریستان در پاکستان انجام نداده است.

به باور وی، عدم فعالیت نیروهای امریکایی در مرزهای پاکستان (مکانی که مرکز عمده تجهیز، تمویل و اکمال تروریستان گفته می شود)، دلیلی بوده است بر اینکه تروریستان بیشتر از پیش تقویت شده و فعالیت شان در کشور بیشتر شود.

با این حال، منبع می گوید که افغانستان بر اساس توافق با ناتو و امریکا نمی تواند در جنگ با شورشیان از روسیه کمک بخواهد.

در صورت کمک روسیه؟

به باور فاروق بشر، هرگونه حضور نظامی روسیه در شرایط فعلی در افغانستان و روبرو شدن دو قدرت نظامی جهان، باعث نابودی افغانستان می شود؛ چون هر کشور اهداف خود در افغانستان را پیش می برند.

با این حال، منبع معتقد است که حضور داعش در کشورهای آسیای مرکزی، می تواند کشورهای روسیه، ایران و چین را نیز متضرر بسازد که این امر باعث می شود تا مرزهای این کشورها با افغانستان تقویت شود تا از این راه از نفوذ مواد مخدر و تروریزم به کشورهایشان جلوگیری کنند.

Author

About Author