داد و گرفت مناطق چرا با نشست بروکسل همزمان شد؟

هنوز رهبران حکومت وحدت ملی به بلجیم نرسیده بودند که خبر سقوط دوباره شهر کندز به دست طالبان مسلح نشر شده و همه نگاه ها را به شمال کشور معطوف ساخت.

ظهر دیروز رئیس جمهور غنی و داکتر عبدالله همراه با هیئت عالی رتبه عازم بروکسل شدند تا در نشست مهم در مورد افغانستان اشتراک کنند که چند ساعت بعد از آن طالبان مسلح شهر کندز را به تصرف در آوردند.

این شهر یک بار دیگر درست یک سال پیش به تصرف طالبان مسلح در آمده بود و حالا همزمان با دو سالگی حکومت وحدت ملی و پیش از آغاز نشست بروکسل، این رویداد دوباره اتفاق افتاد.

هرچند که این بار تنها چند ساعتی حضور طالبان مسلح در شهر کندز دوام کرده و نیروهای امنیتی توانستند تا نیمه های شب، طالبان را از شهر فراری داده و جنگ را به بیرون شهر بکشانند.

در عین حال، طالبان مسلح همزمان با نشست بروکسل، بر شهرهای فراه، لشکرگاه و بغلان نیز حمله های تهاجمی انجام داده و جنگ را به نزدیکی این شهرها رساندند.

از سویی هم، روز گذشته ولسوالی ناوه به دست طالبان مسلح افتاد و بامداد امروز، نیروهای امنیتی دوباره این ولسوالی به کنترول گرفتند.

اما چرا همزمان با نشست مهم بروکسل و تعهد دوباره کمک های مالی جامعه جهانی، داد و گرفت شهرها و ولسوالی های کشور رخداده و شدت گرفته است؟

احمد سعیدی، کارشناس مسایل سیاسی در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه اظهار داشت که این رویکرد طالبان مسلح با حمایت شبکه استخباراتی آی اس آی، برای اعمال فشار بر حکومت کابل است.

به گفته وی، در حالی که رهبران حکومت در بلجیم حضور دارند، این داد و گرفت مناطق نوعی فشار است تا حاکمیت دولت را نزد جامعه جهانی زیر سوال ببرد.

سعیدی می گوید :«طالبان مسلح می خواهند به جامعه جهانی بگویند؛ به حکومتی که کمک می شود، شکننده است و توان ثبات را ندارد.»

این کارشناس مسایل سیاسی اظهار داشت که طالبان مسلح تصمیم دارند تا پیش از رسیدن فصل سرما، تمام توان خود را در مخالفت با دولت نشان می دهند تا به اهداف خود برسند.

وی مخالفت ها و کش مکش های داخلی بین رهبران حکومت وحدت ملی و تنش در روابط با پاکستان را نیز دلیل عمده شدت جنگ در روزهای اخیر می داند.

اما آیا این داد و گرفت مناطق، بر نشست بروکسل تاثیرگذار خواهد بود؟

سعیدی در این رابطه می گوید که طالبان مسلح همین لحظه اگر یک ولایت و یا ولسوالی را همزمان با بیانیه رئیس جمهور غنی در بروکسل، به تصرف در می آورند، ارزش و رهبری حکومت را ضرب صفر می سازد.

این اظهارات در حالی بیان می شود که نشست بروکسل نیز عصر امروز با حضور رهبران حکومت وحدت ملی آغاز شده و کشورهای کمک کننده، تعهدات مالی دوباره خود را برای چهار سال آینده به افغانستان اعلام می کنند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *