دادخواهی جنایات کندز از سازمان ملل

ME_SALEH_100914_WILDMAN_001_4871219-9579d1cee064cdc9a123183774fedb10e7adb426-s6-c30سازمان ملل متحد باید فاجعه و جنایات کندز را به صورت دقیق بررسی کرده و نتایج آن را در اختیار مردم قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، شهر کندز ۱۰ روز پیش توسط طالبان سقوط داده شده و در طول حکومت سه یا چهار روزه این گروه بر کندز، جنایات فجیعی صورت گرفته است.

امرالله صالح، رئیس پیشین امنیت ملی، امروز (چهارشنبه ۱۵ میزان) نشستی تحت نام «همصدایی و همبستگی با مردم کندز» اظهار داشت که فجایع و جنایت های کندز باید توسط سازمان ملل متحد بررسی شود.

وی با بیان این که جنایت های کندز فراموش نخواهند شد، اظهار داشت که سازمان ملل جنایت های کندز را به مانند جنایات در دیگر کشورها رسیده گی شود.

از سویی هم، صالح از حکومت نیز خواست تا پرونده تمام جنایات طالبان در سراسر کشور را نیز به سازمان ملل بسپارد و تنها به اعلامیه دادن و تقیبح کردن اعمال طالبان اکتفا نکند.

در عین حال، رئیس پیشین امنیت ملی تصریح کرد که حکومت باید فاجعه کندز را به صورت جدی و همه جانبه بررسی کرده و نفوذی های طالب و عاملین این فاجعه را شناسایی و به محکمه بسپارد؛ زیرا مردم دیگر به حرفها باور ندارند و انتظار کارهای عملی را می کشند.

رئیس روند سبز افغانستان همچنین با بیان اینکه با فرارسیدن فصل سرما به صورت عادی شدت جنگ در کشور کاهش می یابد، بیان داشت :«صلح کاذب در زمستان، کندز را به فراموشی نمی سپارد و مردم خواهان رسیدگی جدی به این فاجعه خواهند بود و صلح کاذب نباید دلیلی از سوی حکومت برای امنیت نسبی باشد.»

با این حال، صالح خواستار دور کردن چهره های ناکام در حکومت شده و بیان داشت که هرگاه نیاز به نیروی بشری باشد، آنها حاضر هستند در یک چوکات رسمی «سلاح» به دست گیرند و در کنار نیروهای امنیتی باشند.

این در حالی است که پیش از این، سازمانهای حقوق بشری و کشورهای جهان از فجایع و جنایت های انجام شده در کندز ابراز نگرانی کرده و خواهان رسیدگی به این جنایت ها شده بودند.

Author

About Author