خویشتنداری چین در قبال سوریه، امریکا تصمیم قاطع حمله به سوریه ندارد

چین ضمن اینکه خواستار خویشتنداری در قبال سوریه شد، هشدار داد مداخله نظامی در این کشور عربی تنها وضعیت را در خاورمیانه وخیم‌تر می‌کند.

به گزارش خبرگزای خاورمیانه، وانگ یی، وزیر خارجه چین در بیانیه‌ای که روز پنج شنبه (۷ سنبله، ) در وبسایت وزارت خارجه این کشور منتشر شد، اظهار داشت: یک راه حل سیاسی، از همان ابتدا تنها راه برون رفت از بحران سوریه بوده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: چین از تمام طرف‌ها می‌خواهد خویشتنداری به خرج داده و آرامش خود را حفظ کنند.

وزیر خارجه چین همچنین گفت، این کشور مخالف استفاده از سلاح‌های شیمیایی است اما یافته‌های تیم تحقیقاتی سازمان ملل که در حال حاضر در سوریه به سر می‌برد، نباید مورد پیش داوری قرار بگیرد.

بعد از اینکه نیروهای مخالف دمشق، دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه را به انجام حمله شیمیایی به پایگاه‌های شبه نظامیان در حومه دمشق متهم کردند، لفاظی‌های جنگ طلبانه علیه سوریه شدت گرفت.

وائل الحلقی، نخست وزیر سوریه روز چهارشنبه گفت، غرب می‌خواهد سوریه را به عراق دوم تبدیل کند و مسئله استفاده از سلاح‌های شیمیایی تنها یک دستاویز برای جنگ است.

کشور سوریه از مارچ ۲۰۱۱ عرصه ناآرامی‌های مرگباری است، بر اساس گزارش‌ها، قدرت‌های غربی و متحدان آنها در منطقه – بویژه قطر، عربستان سعودی و ترکیه – از شبه نظامیان حاضر در سوریه حمایت می‌کنند.

سازمان ملل می‌گوید، بیش از ۱۰۰ هزار نفر در جریان درگیری‌ها در کشور سوریه کشته و میلیون‌ها تن نیز آواره‌شده‌اند.

تصمیم قاطع مبنی برحمله نظامی به سوریه گرفته نشده است

این در حالی است مقامات امریکایی روز چهار شنبه اعلام کرده بودند که امروز پنجشنبه حمله گسترده نظامی را در سویره آغاز می کند که چنین نشد.

باراک اوباما در تازه ترین اظهارات اش تاکید کرده که تاکنون تصمیم قاطع مبنی بر حمله نظامی گرفته نشده است.

او خاطرنشان کرده است که حمله شیمیایی توسط دولت آقای اسد در دمشق صورت گرفته و مخالفین چنین راکت های به اختبار ندارد بنا براین باید حکومت سوریه متوجه واکنش های بین المللی باشد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *