خواست ایران از سازمان ملل برای بازگشت دوطلبانه پناهندگان

محمدجواد ظریف-تراز4وزیر امور خارجه ایران در دیدار با کمیشنر سازمان ملل در بخش پناهنده گان از نهادها و سازمان های کمک کننده در افغانستان خواست تا برای زمینه بازگشت داوطلبانه پناهنده گان به زیرساخت ها توجه بیشتر داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، جواد ظریف، ظهر امروز (۲۹جوزا) با فیلیپو گراندی، کمیشنر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان دیدار کرد.

در این دیدار، وزیر امور خارجه ایران خواستار افزایش سرمایه گذاری در افغانستان به منظور فراهم شدن زمینه بازگشت پناهندگان شد.

مرکز دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه ایران با نشر خبرنامه ای گفته است که ظریف با اشاره به حضور تعداد زیادی از پناهنده گان قانونی و غیرقانونی در ایران گفت که ایران همواره تلاش کرده که امکانات خوبی در اختیار پناهندگان قرار دهد و در این راستا در خصوص آموزش پناهنده گان بسیار هزینه کرده است.

به گفته ظریف، کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR) و کشورهای کمک کننده باید تلاش کنند تا با افزایش طرح های اقتصادی و سرمایه گذاری در داخل افغانستان، زیر ساخت های لازم برای بازگشت داوطلبانه پناهنده گان و جذب آنان در جامعه افغانستان را فراهم کنند.

ظریف در عین حال گفت: سرمایه گذاری های انجام شده در این زمینه بسیار کم است و ضرورت دارد تا کار بیشتر بالای آن صورت گیرد.

وزیر امور خارجه ایران به توسعه بندر چابهار و تامین آب آشامیدنی در افغانستان اشاره کرده و افزود که این اقدامات منجر به ایجاد اشتغال بیشتر در داخل افغانستان شده و زمینه را برای بازگشت داوطلبانه شهروندان این کشور فراهم می سازد.

در عین حال، فلیپو گراندی ابراز امیدواری کرد که کمک های بین المللی به پناهندگان داخل ایران افزایش یابد.

وی مقدار کمک های بین المللی انجام شده نسبت به تعداد پناهندگان در ایران را پایین دانست.

گفتنی است که در حدود سه میلیون شهروند افغانستان به صورت قانونی و غیرقانونی در ایران به سر می برند.

Author

About Author