خواسته هایی از داخل و دعوت هایی از خارج برای آزادی شیخ زکزاکی

بعد از زندانی طولانی شیخ زکزاکی از سوی دولت نیجیریه و بی محاکمه ماندن وی در زندان، قوه قضائیه در این کشور حکم آزادی شیخ و پرداخت جریمه به خانواده وی را صادر کرد.

در سطح داخلی ، مردم نیجیریه از حکم دادگاه مبنی بر آزادسازی شیخ استقبال و ابراز خوشحالی کردند. مردم در اجرای این حکم از سوی دولت نیجیریه در زمان مشخص شده امیدواری خود را اعلام کردند و دولت را به احترام به دستگاه قضائی در این کشور فراخواندند. در سطح خارجی نیر تعدادی زیادی از بیانیه ها، جریان ها و موسسه های متعدد در کشورهای گوناگون صادر شده است که از این حکم استقبال کرد و از دولت خواست آن را اجرا نمایند.

از کشور رواندا، علما در بیانیه خود اخبار مرتبط به آزادی شیخ را خوشحال کننده توصیف کردند و از همه کسانی که برای تحقق این هدف یعنی آزادی شیخ سهمی داشتند یا تلاشی کردند، تشکر نمودند. علمای رواندا افزودند؛ “این روز، روز شادی است اما روز شادی بزرگتر هم هست و آن روز آزادی شیخ زکزاکی خواهد بود.” کشور مالی، در بیانیه مشابه خشنودی خود را اعلام کرد و خواستار آزادی فوری شیخ و همه بازداشت شدگان گردید.

مؤسسات اسلامی در بوروندی بیانیه ای در حمایت از شیخ زکزاکی نیز صادر کرد که در آن از شجاعت و استقلال دستگاه قضائی نیجیریه قدردانی کرد، این مؤسسه مجددا از شیخ و جنبش اسلامی اعلام پشتیبانی نمود و دولت نیجیریه را به آزادی وی به همراه دیگر زندانیان و محاکمه عاملان قتل فراخواند.

مؤسسه فرهنگ اسلامی در بورکینافاسو به نوبه خود ندایی به دولت نیجیریه فرستاد که مبنی بر آزادی سریع شیخ و همسر خود می باشد، همچنین این مؤسسه از دولت نیجیریه برای فراهم کردن امنیت و حمایت از مردم در مقابل جنایاتی دعوت کرد که ارزش های اسلامی و ارزش های انسانی را لگدمال کرد.

در اوگاندا، مؤسسه “القرأن و العتره” در ضمن تشکر از دولت نیجیریه از این دولت خواستار آزادی شیخ و محاکمه مرتکبان این جنایات وحشیانه شد. در سایه این فضای مثبت، حالتی از تأمل و خوش بینی به وجود آمده است، به اینکه دولت نیجیریه وظیفه خود را ادا کند و حکم دادگاه را اجرا کند و شیخ زکزاکی را در چهارچوب زمانی تعریف شده از سوی دادگاه آزاد نماید که شاید دلتنگی محبان شیخ که برای مدت طولانی در انتظار دیدن مجدد وی هستند، به شادی تبدیل گردد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *