خلیل الله فیروزی رها شده است؟

رسانه ها از صدور حکم رهایی خلیل‌الله فیروزی، رئیس پیشین هیئت عامل کابل بانک و از متهمان اصلی بحران کابل بانک به دستور رئیس‌‎ جمهور غنی از زندان خبر می دهند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، فیروزی امروز (۲۳اسد) پس از دستور رئیس‌ جمهور از سوی نیروهای امنیت ملی به خانه‌ اش انتقال داده شده‌است.

بر اساس سندهایی که در اختیار رسانه ها قرار گرفته، خلیل‌ الله فیروزی به علت بیماریی‌ که دارد، از بند آزاد شده‌ است.

بربنیاد این سندها، هیئتی نیز به ریاست “راشد طوطاخیل”  حالت صحی و اجرای تعهدات مالی آقای فیروزی را بررسی کرده است و رئیس جمهور غنی نتیجه و بررسی های آن را قانونی دانسته است.

در نتایج بررسی هیئت آمده است که فیروزی به تعهداتش نسبتأ خوب عمل کرده‌است و امکان دارد رفتن وی به خانه در تسریع روند عملی ساختن تعهداتش اثرگذار باشد.

از سویی هم وضع صحی فیروزی نگران کننده گزارش شده است و انتقال وی به خانه‌‎اش صراحت قانونی ندارد؛ چرا که بربنیاد قانون، زندانی باید در زندان و یا شفاخانه باشد؛ اما هیئت بررسی گفته‌ است که تحلیل آنان با رییس دادگاه و لوی سارنوال از متن قانون این است که خانه هم حکم شفاخانه را دارد.

در عین حال رئیس‌جمهور، به رئیس هیئت بررسی کننده هدایت داده است که پیشنهادهایش را عملی سازد و خلیل‌ الله فیروزی را به خانه‌ اش انتقال دهد.

اما رحمت الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی و یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری می گوید که رئیس جمهور غنی در بدل رهایی فیروزی، مبلغ ۳۰ میلیون دالر گرفته و این مبلغ را برای مبارزات انتخاباتی مصرف می کند.

وی در صفحه فیس بوکش گفته است: “بر اساس یک منبع معتبر، هفته‌ی گذشته محمد اشرف غنی، خلیل الله فیروزی را که یکی از مظنونان اصلی قضیه کابل بانک بود، در بدل کمک ۳۰ میلیون دالری به کمپاین انتخاباتی دولت‌ساز از زندان آزاد کرد.
اشرف غنی هم‌چنان در معامله‌ی اسمارت سیتی (شهرک هوشمند) شریک بود که در آن مشاور حقوقی خود، آقای محمدی را از وظیفه‌اش برکنار کرد.”

خلیل‌ الله فیروزی، رئیس پیشین هیئت عامل کابل بانک، در ماه جوزای سال ۱۳۹۱ به جرم پولشویی و اختلاس به ده سال زندان محکوم شد. او باید ۱۳۷میلیون دالر پول اختلاس شده و مبلغ ۵۹ میلیون دالر بهره آن که در مجموع ۱۹۶ میلیون دالر می‌ شود را پرداخت می‌ کرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *