خلیل‌زاد: پاکستان مولد گروه‌های تروریستی است

zalmaiلد

زلمی خلیل‌زاد، سفیر پیشین امریکا در افغانستان میگوید: پاکستان از گذشته تا کنون مولد گروه‌های هراس افگنی بوده و این موضوع برای همگان ثابت شده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، او با تاکید اینکه پاکستان همواره از طالبان، شبکه‌ی حقانی و دیگر گروه‌های تروریستی پشتیانی کرده میگوید: این کشور حامی تروریسم است و گروه‌های را به خاک خود پناه داده میدهد.

خلیل‌زاد گفته است که در ارزیابی‌های سفرش به کابل مشکلات و دست آوردهای یک سال گذشته حکومت را به بررسی گرفته است.

آقای خلیل‌زاد همچنان گفته که این موضوع را ثابت خواهد کرد که سیستم و کار شیوه‌ی منظم در سیستم حکومت وجود ندارد.

آقای خلیل زاد با اشاره به تلاش‌های حکومت افغانستان برای جلب کمک‌های نظامی کشورهای منطقه افزود که حکومت باید پیش از مطرح کردن این درخواست فرصت‌ها و زمینه‌های عملی آن را در نظر بگیرد.

سفیر پیشین امریکا در افغانستان ادامه داد: “در این شکی نیست که بدون کمک پاکستان و همکاری این کشور این گروه‌ها به نحوی که فعالیت می‌کنند و خطری را که به وجود آوردند برای افغانستان نمی‌بود.

پاکستان مرکز و یا پایتخت این گروه‌ها است؛ چه از طالب بگوییم و چه از حقانی.در این شکی نیست که حتی در مجلسی که با طالبان صورت گرفت که در آن نماینده گان طالبان، شبکه حقانی هم حضور داشتند و جنرالان پاکستانی در کنار آنان نشسته بودند”.

خلیل زاد گفت: “در قسمت گروه داعش روشنی وجود ندارد که بیشتر کدام کشور این گروه را کمک می‌کند مثلی که در بخش گروه طالبان و شبکه حقانی می توان به اطمینان گفت که پاکستان است.”

وی بر ایجاد شفافیت بیشتر در حکومت تأکید کرد و گفت که راهبرد تازه بارک اوباما خوش‌بینی‌های زیادی در بخش مبارزه با هراس افگنی در افغانستان ایجاد کرده است و وجود ۱۰هزار سرباز امریکایی در این کشور میتواند تا روند تجهیز و آموزش نیروهای افغان را سرعت دهد.

Author

About Author