خلیلزاد برای توافق با طالبان به دوحه می رود

نماینده ویژه وزارت امور خارجه امریکا برای صلح افغانستان می گوید که به سفرش در افغانستان پایان داده و به دوحه می رود تا در صورت همکاری طالبان، توافقنامه ای را به نتیجه برساند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، زلمی خلیلزاد سفر اخیرش به افغانستان را پُرثمرترین سفر دانسته و امروز (۹اسد) عازم دوحه، پایتخت قطر می شود.

خلیلزاد در حساب توئیتر خود نگاشته است «پرثمرترین سفرم به افغانستان را تمام کردم و رهسپار دوحه می ‌شوم و اگر طالبان سهم خود را انجام دهند، توافقنامه‌ ای را که ماه‌ ها پیش رویش کار کردیم به نتیجه می ‌رسانیم».

در عین حال، وزارت دولت در امور صلح از تعیین هیئت ۱۵ نفری مذاکره کننده دولت برای صلح خبر داده است.

در خبرنامه این نهاد آمده است «در نتیجه‌ رایزنی ‌های مستمر و همه ‌جانبه با طرف‌ های ذیدخل داخلی و تلاش‌ های جدی حکومت، هیئت مذاکره ‌کننده جمهوری اسلامی افغانستان در پروسه صلح، تشکیل گردید و همچنین دولت جمهوری اسلامی افغانستان با ایالات متحده در مورد قدمه‌ های بعدی پروسه در توافق قرار دارند».

به نقل از خبرنامه، هیئت دولت برای گفتگوهای صلح ۱۵ عضو دارد که تنوع سیاسی، اجتماعی و قومی برای تشکیل آن در نظر گرفته شده تا بتواند از سوی دولت با درنظرداشت ارزشها و دستاوردهای مردم افغانستان مذاکره کند.

وزارت دولت در امور صلح تاکید دارد که روابط استراتیژیک دولت با دولت در سطح منطقه و فرامنطقه یک اصل اساسی در امر ثبات کشور است که در این بین روابط راهبردی افغانستان و امریکا از اهمیت بالایی برخوردار است.

طالبان مسلح تا حال در این رابطه اظهار نظر نکرده است؛ اما یک هیئت این گروه به رهبری ملابرادر در روزهای اخیر به اندونزیا رفته و با مقام های این کشور برای صلح گفتگو کرده است.

هرچند که نشست های پیش از این نماینده امریکا و طالبان در قطر بی نتیجه دانسته شده است؛ اما خروج نیروهای خارجی و توافق امریکا با طالبان در نشست تازه خلیلزاد، از موارد مهمی است که به آن اشاره می شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *