خلاصه تحولات چند ماه اخیر و این‌که استاد عطا محمد نور استعفا داد و یا برکنار شد

عطا محمد نور یک و نیم دهه می‌شد که به حیث والی بلخ ایفای وظیفه می‌کرد و این یک و نیم دهه استاد عطا محمد نور این ولایت را مرکز فرهنگ، بارسازی، تجارت و سیاست ساخت؛ بخش بزرگ از قدرت استاد عطا محمد نور از همین ولایت سرچشمه می‌گرفت و برای استاد عطا لقب‌های چون امپراتور شمال، والی پادشاه ساز و… داده بودند اما بعد از یک و نیم دهه امروز دوشنبه ۲۷قوس ارگ ریاست جمهوری در یک اعلامیه‌ای نوشته کرد، رییس جمهور غنی استعفای استاد عطا محمد نور را منظور کرد.

استاد عطا یکی از فرماندهای جبهه مقاومت بود در سال‌های اخیر به حیث رییس اجراییه حزب جمعیت اسلامی افغانستان در سیاست‌های افغانستان دخیل بود و همواره از سنگر قدرت و اقتدار حرف می‌زد، در سال ۲۰۰۹ از داکتر عبدالله حمایت کرد و داکتر عبدالله عبدالله وقتی‌که از رفتن به دور دوم امتناع ورزید کرزی خواست که استاد عطا را برکنار کند اما با مخالفت مارشال فهیم مواجه شد و به حیث والی بلخ تا همین حال ایفای وظیفه کرد.

در زمان کمپاین‌های انتخاباتی سال ۲۰۱۴ استاد عطا با تمام توان کنار داکتر عبدالله ایستاد و رییس جمهور غنی در همان زمان هم گفته بود که به جزیره های قدرت خاتمه می‌دهم و در سه سال حکومت وحدت ملی یک بخش از اتاق توطیه برای برکناری استاد عطا کار می کردند و بالاخره امروز موفق شدند که استاد را از ولایت بلخ به زیر بکشند.

استاد عطا تمام تلاش خود را برای ماندن در این پست کرد اما اشرف غنی تصمیم گرفته بود و داکتر عبدالله که مصروف سیاست خارجی است و از ۵۰ درصد قدرت حکومت وحدت ملی یحتمل که ۵درصد را هم ندارد و همین بحث باعث شده است که آهسته، آهسته همه مجاهدین و مهره های جبهه شمال را ارگ از قدرت برکنار کند.

همچنان گفته‌های وجود دارد که استاد عطا در زمان مذاکره با اشرف غنی استعفای بدون تاریخ را امضا کرده بود که اگر به توافق برسند این استعفانامه امضا می‌شود و این استعفا امروز توسط ارگ منظور شد، این در حالیست که حزب جمعیت با امضا این استعفای توسط ارگ موافق نبود.

اما وقتی مذاکرات ارگ با استاد عطا به شکست انجامید. استاد از اینکه برای اولین بار خودش به تنهایی وارد تعاملات سیاسی شده بود، شکست مذاکرات با ارگ برای او بسیار سنگین تمام شد و او از این شکست عصبانی شد. استاد رفت با رقیب سرسخت خود جنرال دوستم ائتلاف نجات را ساخت.

ارگ تصمیم گرفت که امان سالنگی را بجای استاد عطا والی تعیین کند، اما داکتر عبدالله با این برکناری مخالفت کرد. جامع جهانی، به ویژه ایالات متحده امریکا همچنان از شکل‌گیری اپوزیسیون درون حکومتی ناراض بودند. داکتر عبدالله تلاش کرد که استاد را قانع می‌سازد. استاد عطا وقتی از قضیه خبر شد داکتر عبدالله را به بلخ دعوت کرد. داکتر عبدالله به دعوت استاد عطا به بلخ رفت و به استاد عطا پیشنهاد کرد که منحیث والی امکان ندارد که علیه نظام اپوزیسیون درون حکومتی را شکل دهید. داکتر عبدالله از استاد عطا دعوت کرد که کابل بیاید که موضوع را مشترکا حل کنیم.

استاد عطا قبول کرد؛ اما او خلاف وعده اش عمل کرد گفت در سفر به هرات موضع‌گیری شدید تری گرفت و گفت که تنبان نظام را می‌کشم . امریکایی‌ها آمدن و‌گفتند که استاد عطا از کنترول خارج شده است، موجودیش به عنوان والی بلخ دیگر توجیه ندارد.

وقتی استاد از هرات به کابل برگشت داکتر عبدالله او را نزد خود خواست دو شرط برایش گذاشت.

۱: خود را کاندید انتخاب ریاست جمهوری آینده اعلان کنید که من از شما حمایت خود اعلان را کنم.

۲:  تصمیم مشترک بگیرید که همه از نظام خارج شویم.

استاد عطا از داکتر عبدالله فرصت خواست که در هر دو مورد جمعیت تصمیم بگیرد، او گفت فراد جمعیتی ها را جمع می‌کند تا تصمیم بگیرند، این‌کار را نکرد طرف بلخ حرکت کرد. داکتر عبدالله چند نفر نماینده را به بلخ فرستاد که موقف خود را اعلان کند. نماینده های اجراییه و جمعیت رفتند بلخ. استاد عطا گفت که می‌خواهد در ولایت بلخ به عنوان والی باقی بماند، با آنکه تصمیم گرفته شد استاد در بلخ باقی بماند، که بار دیگر از خط سرخ عبور کرد در دقیقه ۹۰ تصمیم گرفت که به جلسه قندهار طرفداران کرزی( لویه جرگه عنعنوی) شرکت کند.

این جلسه در تقابل با منافع جامع جهانی و امریکا بود، با آنهم پس از قندهار استاد تلاش کرد که مذاکرات خود را با ارگ ادامه دهد کلیم‌الله نقیبی را به ارگ فرستاد و به نتیجه نرسیدند و بلاخره استعفای که قبلاً بدون مشوره با اعضای رهبری جمعیت به ارگ سپرده بود منظور گردید و انجنیر داوود بنا بر سفارش خود استاد عطا به عنوان والی تعیین گردید.

ندیم پارسینا

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *