خط آهن ایران و افغانستان به زودی به بهره برداری می رسد

خط آهن خواف – هرات به زودی به بهره برداری رسیده و خط آهن ایران به افغانستان متصل می شود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این بحث در دیدار شام دیروز وزرای شهرسازی افغانستان و ایران صورت گرفته و قرار شد تا این پروژه زودتر به بهره برداری برسد.

در این دیدار، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران اظهار داشت که برای بهره برداری موثر نیاز به وصل شدن این خط به خطوط تاجیکستان، قرقیزیستان و چین است تا به وسیله آن، محور ریلی جاده ابریشم از جنوب ایران تا چین تکمیل شود.

وی از پیگیری تهران و کابل برای برگزاری اجلاس پنج جانبه ایران٬ افغانستان٬ تاجیکستان، قرقیزیستان و چین برای کامل شدن خط آهن خبر داده و افزود که تبادلات تجاری افغانستان و ایران بسیار زیاد است و نیاز به خط آهن احساس می شود.

آخوندی روابط هوایی دو کشور را مثبت ارزیابی کرده و گفت: در مرزهای هوایی موافقت نامه ای وجود دارد که که بر اساس آن به صورت هفتگی ۹ پرواز از ایران به افغانستان و ۹ پرواز از افغانستان به ایران انجام می شود.

در عین حال، سید سعادت منصور نادری، وزیر شهرسازی و مسکن افغانستان برای استفاده از تجربیات ایران در بخش مسکن اظهار داشت که قرار است از چند شهر ایران بازدید شود و با نحوه طرح ریزی شهری در شهرهای جدید، فناوری ساختمانی و پروژه های بزرگ ساختمانی و همچنین فناوری مصالح ساختمانی آشنا شوند تا از این تجربیات در افغانستان استفاده شود.

وی اهداف سفر خود به ایران را بهره مندی از تجارب موفق وزارت راه و شهرسازی و تقویت روابط دو کشور در سکتور راه، مسکن و شهرسازی دانسته و افزود که از تجربیات موفق ایران در وزارت راه و شهرسازی، مدیریت شهری، شهرسازی، ساخت مسکن استفاده خواهد شد.

در عین حال، وزیر شهرسازی کشور بیان داشت که تلاش می شود تا سرمایه داران و تاجران ایرانی برای بهسازی و نوسازی افغانستان ترغیب به سرمایه گذاری شوند.

Author

About Author