خشم مصری ها در شبکه های اجتماعی: مصر فروشی نیست!

EGYPT-SAUDI-POLITICS-DEMOاخبار منتشره درباره رزمایش مشترک امریکا و اسرائیل در جزیره تیران (که به عنوان مقر همکاری تل آویو و ریاض در دریای سرخ در نظر گرفته شده است)، موجب فوران خشم مردم مصر گردید و این خبر به سرعت در شبکه‌های اجتماعی مصری پخش شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، فعالان اینترنتی این اخبار را یک تعرض تکان دهنده برشمردند و بحث‌های آنان در سرتاسر سیستم وب به اوج خود رسید. آن‌ها گفتند که انتقال حاکمیت جزایر تیران و صنافیر از مصر به عربستان سعودی برای مصری‌ها پذیرفتنی نیست.

مصریان ضمن رد کردن اهدای جزایر،  به اسناد و شواهد تاریخی متوسل شدند و حتی به کتاب‌های جغرافیای مدارس اشاره کردند که به وضوح نشان می‌دهد این اقدام، چیزی جز واگذار کردن سرزمین مصر نیست. بخش مضحک این ماجرا به عقیده بسیاری از فعالان شبکه‌های اجتماعی این است که این معامله به عربستان سعودی اجازه برگزاری رزمایش مشترکی را با دولت اسرائیل می‌دهد که پیش تر نام و درجه افسران سعودی شرکت کننده در آن به استناد اسنادی فاش شده بود.

این اخبار توسط ممدوح حمزه، استاد دانشگاه مصری در رشته زمین شناسی و بنیان گذار شرکت همکاران حمزه (Hamza Associates)، توئیت شد. ممدوح در این توئیت این سؤال را مطرح کرد که عکس العمل رئیس جمهور سیسی چه می‌تواند باشد.

با توجه به مطالعات انجام گرفته توسط دکتر عایشه راتب، وزیر سابق امور اجتماعی مصر، سازمان ملل متحد گزارشی ارائه کرده است که مالکیت مصر بر جزایر تیران و صنافیر را تضمین می‌نماید. بر اساس گزارش سازمان ملل متحد در سال ۱۹۵۴ در ارتباط با اختلاف میان مصر و اسرائیل بر سر جزایر، بند شماره ۶۰ این گزارش بیان می‌کند “در سال‌های دور جزایر به تصرف مصری‌ها در آمده بود، قبل از آن که نیروهای ارتش اسرائیل به سمت خلیج عقبه پیشروی کنند و چند روز پس از امضای توافق نامه آتش بس عمومی مصر و اسرائیل.”

از اواخر دهه ۱۹۴۰، مصر از این دو جزیره به عنوان بخشی از سیستم دفاعی خود استفاده می‌کرد و این جزایر در جریان جنگ جهانی دوم توسط واحد نیروی دریایی اداره می‌شد و حفاظت از کشتی‌های متفقین در برابر حملات زیر دریایی‌ها در دریای سرخ بر عهده این واحد بود.

حاکمیت دو جزیره طی چند دهه مورد اختلاف بوده است و آن‌ها  یک بار هم مرزی بین امپراطوری عثمانی و مصر تحت اشغال بریتانیا شکل دادند.

دولت سیسی هفته گذشته اعلام کرد که این جزایر خالی از سکنه جزء آب‌های عربستان شناخته خواهد شد که واقع در ورودی جنوبی خلیج عقبه و در ۲۰۰ کیلومتری جنوب شهر ایلات اسرائیل است. با پیمانی که  شنبه در  قاهره اعلام شد، در حالی دو جزیره به طور رسمی جزء آب‌های عربستان شناخته شد که عملاً از سال ۱۹۵۰ در کنترل آن‌ها بوده است.

یوسی ملمن در روزنامه دیلی معاریو اسرائیل، نوشت: “رضایتی که اسرائیل در مورد بازگرداندن حاکمیت دو جزیره کوچک تیران و صنافیر مصر به عربستان دارد  فقط نوک کوه یخ شناور در آب(بخش کوچکی) از مذاکرات محرمانه است که در پشت صحنه انجام شده است.”

طبق گزارش یک منبع، هزاران نفر از مصریان در قاهره پایتخت این کشور بر علیه این حرکت که به نظر می‌رسد به غرور ملی این کشور آسیب برساند، دست به اعتراض زده اند.

این جزایر صد درصد مصری هستند  و اسنادی در دسترس هست که این را اثبات می‌کند. یک منبع خبری به نقل از عبدالله عزت عنوان کرد: “این اولین باری است که من می‌بینم کسی به دنبال اثبات این موضوع است که این جزایر مصری نیستند.”

هم‌چنین کمیته مردمی در اعتراض به این تصمیم، برای حفاظت از اراضی تصرف شده و در راستای عدم پذیرش واگذاری جزایر تیران و صنافیر کمپینی راه اندازی کرده است و دادخواستی با عنوان “مصر فروشی نیست” امضا کردند.

هر دو جزیره در دهانه خلیج عقبه واقع شده‌اند که در مجموع ۱۱۳ کیلومترمربع هستند و فاصله آن‌ها با مصر و عربستان سعودی ۸ کیلومتر است.  اراضی هر دو جزیره خشک، غیر زراعی و با منابع طبیعی کشف نشده است. تنها اهمیت تیران در مزایای استراتژیک آن است. این جزیره باریکترین بخش تنگه تیران را تشکیل می‌دهد که یک گذرگاه مهم به بنادر عقبه در اردن و ایلات در اسرائیل است.

Author

About Author