خشم اسلام آباد نسبت به کشته شدن حکیم الله محسود

چادوری نثار علی خان، وزیر داخله پاکستان اعلام کرده است که کشته شدن رهبر طالبان در حمله یک هواپیمای بدون سرنشین امریکایی، توطئه‌ای برای اختلال در گفت‌‌وگوهای صلح با گروه تحریک طالبان پاکستان بود و اکنون اسلام‌آباد در مناسبات خود با واشنگتن تجدید نظر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، وزیر داخله پاکستان روز گذشته (شنبه) در یک نشست خبری در اسلام‌آباد گفت: «دولت پاکستان این حمله را حمله به یک فرد تلقی نمی‌کند، بلکه آن را حمله به فرایند صلح می‌داند.»

این در حالی است که روز جمعه حکیم‌الله محسود، رهبر طالبان پاکستان به همراه چند تن دیگر در حمله هواپیمای بدون سرنشین امریکایی به منطقه قبیله‌نشین ایالت وزیرستان شمالی آن کشور کشته شد.

این حمله چند ساعت پیش از دیداری رخ داد که قرار بود بین هیاتی بلند پایه‌ای از دولت پاکستان با محسود برای آغاز گفت‌وگوهای صلح انجام شود.

وزیر داخله پاکستان گفت: «این تنها کشتن یک فرد نیست، بلکه از بین بردن تمام تلاش‌ها برای صلح است.»

در همین حال، وزارت خارجه پاکستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که حمله هواپیمای بدون سرنشین امریکایی «تاثیری معکوس بر تلاش‌ها برای برقراری صلح و ثبات در پاکستان و منطقه» دارد.

هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی همواره مناطق قبیله نشین پاکستان و نیز افغانستان را هدف قرار می‌دهند. واشنگتن ادعا می‌کند که هدف از این حملات کشتن شبه نظامیان است، اما آمار تلفات نشان می‌دهند که غیرنظامیان پاکستانی قربانیان اصلی این حملات هستند.

این حملات هوایی که از دوران ریاست جمهوری جورج بوش آغاز شد در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما افزایش یافته است.

این در حالی است که باراک اوباما به تازگی از حملات بحث‌برانگیز هواپیماها  به عنوان «دفاع از خود» دفاع کرده است.

سازمان ملل و چندین سازمان فعال حقوق بشر به تازگی امریکا را به عنوان نخستین کشور استفاده‌کننده از «کشتارهای هدفمند» متهم کرده است که این رده‌بندی بیشتر بر اساس شمار حملاتی است که امریکا با پهپادهای خود در پاکستان و افغانستان انجام می‌دهد.

کشته شدن غیرنظامیان پاکستانی از جمله زنان و کودکان در حملات هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی موجب تیرگی در روابط اسلام‌آباد و واشنگتن شده است و مقام‌های دولت پاکستان همواره از دولت امریکا انتقاد کرده‌اند.

وزارت خارجه پاکستان نیز روز شنبه سفیر امریکا در اسلام‌آباد را فراخواند و مراتب خشم دولت این کشور از حمله اخیر را اعلام کرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *