خروج احتمالی امارات از ائتلاف سعودی

956484_396اخیرا گزارشاتی مبنی بر عقب نشینی قریب الوقوع نظامیان متجاوز اماراتی از خاک یمن مطرح شده است.

این عقب نشینی احتمالی، شوک سختی را به سعودی ها به عنوان کانون و محور ایجاد کننده تجاوز علیه مردم یمن وارد ساخته است. در همین راستا، یک پایگاه خبری اماراتی از تصمیم امارات برای عقب نشینی نظامیان اماراتی از یمن و بازگشت آنها به کشور خود خبر داده است. به گزارش پایگاه خبری امارات ٧١، به دلیل درخواست های مکرر مردم امارات در خصوص انصراف از تجاوز به یمن پس از واقعه “جمعه سیاه” و کشته شدن ۴٧ نظامی اماراتی، از این لحظه هیچ نظامی دیگری به یمن اعزام نمی شود.

واقعیت این است که با خروج احتمالی و زودهنگام نظامیان اماراتی از یمن ، عربستان عملا بال راست خود در یمن را از دست خواهد داد. هرچند برخی از کشورهای ائتلاف سعودی در روزهای آغازین‌ تجاوز آل سعود به صنعا و عدن، در صدد همراهی با عربستان بودند، اما پس از طولانی شدن نبرد و شکستهایی که ریاض در این میدان خورده است، هر یک به نوعی حضور خود را در میدان جنگ کمرنگ‌تر کرده اند. در همین راستا امارات متحده عربی تقریبا تنها متحد آل سعود بود که به صورت تمام عیار در کنار عربستان به کشتار ملت بیگناه یمن مبادرت می‌ورزید، اما با توجه به حادثه “جمعه سیاه” و کشته شدن نیروهای متجاوز امارات و عربستان در حمله موشکی جنبش انصارالله و ارتش یمن، چاره ای جز عقب نشینی توام با چاشنی شکست از یمن ندارد . در این میان دولت امارات متحده عربی احتمال دارد به دلایل مختلف از ائتلاف سعودی علیه یمن خارج شود که این دلایل عبارتند از:

بی نتیجه بودن حملات هوایی ائتلاف سعودی علیه یمن: با توجه به بی نتیجه بودن حملات هوایی و ضربه سنگینی که به تازگی سربازان ائتلاف به رهبری عربستان از سوی نیروهای انصارالله، ارتش و گروه های مقاومت مردمی یمن دریافت کردند، انتظار می رود امارات در پیشاپیش نخستین کشورهای ترک کننده ائتلاف سعودی باشد.

هراس از حمله غافلگیرانه نیروهای انصارالله، ارتش و گروه های مقاومت مردمی علیه نیروهای زمینی ائتلاف سعودی: حمله نیروهای انصارالله علیه ائتلاف سعودی نشان داد که حمله زمینی به همین سادگی در یمن امکان پذیر نیست. کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بهای سنگینی را بابت این حمله غافلگیرانه پرداخت کردند و بر همین اساس انتظار می رود که امارات با درایت عمل کرده و از ائتلاف سعودی علیه یمن خارج شود و خط مشی عاقلانه تری را برای تعامل با بحران یمن در پیش گیرد. علاوه بر این، خروج امارات از ائتلاف سعودی شکاف بزرگی را در این ائتلاف عربی ایجاد خواهد کرد و شاید ریاض را ناچار به تجدید نظر در سیاست های خصمانه اش در قبال یمن کند.

به نتیجه نرسیدن حملات ۶ ماه عربستان علیه مردم یمن: عربستان و هم پیمانان عربش ، راه حل نظامی را در طول این مدت در یمن تجربه کرده و به نتیجه ای نرسیده اند هرچند از سلاح های پیشرفته علیه این کشور فقیر و ضعیف بهره بردند و جنایات ضد انسانی در این کشور مرتکب شده و زنان و کودکان را به قتل رساندند.

– تزلزل و ضعف در ائتلاف سعودی: واقعیت آن است که از همان ابتدای تهاجم نظامی علیه یمن، درگیر شدن عربستان با مشکلات بزرگ قابل پیش بینی بود و ائتلافی که ریاض رهبری آن را بر عهده گرفته بود دیر یا زود متلاشی خواهد شد. موضوع یمن در آغاز به سمت حل سیاسی پیش می رفت، اما دخالت نظامی ائتلاف سعودی در یمن و حملات هوایی و اکنون تلاش این ائتلاف برای دست زدن به حملات زمینی از طریق بنادر جنوبی یمن ، حل این بحران را پیچیده تر کرد.

مقاومت مردم یمن و جنبش انصارالله: آنچه مسلم است اینکه ائتلاف سعودی و هم پیمانان عربی آن نمی توانند از راه نظامی بحران یمن را به سرانجام برسانند، بویژه زمانی که این ائتلاف سعودی به دخالت آشکار و تجاوز ظالمانه علیه مردم یمن می پردازد. جنبش انصارالله در طول چندین ماه گذشته نشان داده است که حاضر به عقب نشینی از مواضع جغرافیایی و اعتقادی خود نبوده و همواره بر روند مقاومت تاکید دارد.

Author

About Author