خدمات رایگان حقوقی در کشور افزایش می‌یابد

تفاهم نامه‌ همکاری میان وزارت عدلیه، انجمن مستقل وکلای مدافع، و اداره‌ای برنامه‌های انکشافی ملل متحد(UNDP) به منظور ایجاد صندوق وجهی امروز (سه شنبه) در کابل به امضا رسید.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این تفاهمنامه جهت توسعه‌ و گسترش عرضه خدمات و مساعدت‌های حقوقی در سطح ولایات و ولسوالی ها به منظور  تقویت و گسترش همکاری‌ها و هماهنگی میان نهاد های ذیربط و ایجاد مراکز عرضه خدمات حقوقی تحت عنوان( تسهیل کمک‌های بلاعوض حقوقی) به امضا رسید.

این تفاهمنامه را حبیب الله غالب وزیر عدلیه کشور، روح‌الله قاری زاده رییس انجمن مستقل وکلای مدافع و یوشوا معاون عمومی(UNDP) در مقر وزارت عدلیه امضا نمودند.

حبیب الله غالب هنگام امضای این توفق نامه گفت:”قانون اساسی افغانستان ارائه مساعت‌های حقوقی رایگان برای مظنونین و متهمین بی بضاعت را از مکلفیت های دولت می‌داند.

او گفت:  بر اساس ماده‌ای (۳) قانون وکلای مدافع افغانستان وزارت عدلیه مکلفیت دارد تا دسترسی به خدمات و مساعدت های حقوقی را در قضایای جنایی برای مظنونین و متهمین بی بضاعت و در قضایی مدنی برای زنان و اطفال بی بضاعت فراهم نماید.

وزیر عدلیه افزود: این وزارت به دلیل کمبود بودجه از چند سال بدینسو به دنبال دونرها برای ایجاد صندوق وجهی بود که خوش بختانه (UNDP) چنین همکاری را قبول و دولت اسپانیا اولین کشوری بود که در این چوکات همکاری کرد.

براساس گفته های روح‌الله قاری زاده رییس انجمن مستقل وکلای مدافع کشور، پیش از این ریاست مساعدت‌های حقوقی با مشکلات و چالش‌هایی مواجه بوده است و از جانب دیگر این قانون که هر وکیل طبق احکام قانون مکلفیت دارند طی یکسال کاری ۳ مورد وکالت رایگان داشته باشد جوابگو نبوده است.

 آقای روح‌الله قاری زاده رییس انجمن مستقل وکلای مدافع افغانستان اظهار امیدواری می‌کند که با انجام این پروژه و افزایش دونر‌ها صندوق وجهی که ایجاد شده است از شرایط خوبی مالی برخوردار شده تا جوابگوی جمعی زیادی از مردم  بی بضاعتی باشد.

او گفت: به دلیل عدم آگاهی از قانون  و یا نداشتن وکیل بیش از حد قانونی در بند‌های قانون گیرمانده و یا هم بصورت غیر عادلانه قانون بالای آنها تطبیق میشد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *