خبر مرگ ملا عمر و آینده گفتگوهای صلح!

تنها یک روز به دور دوم گفتگوهای صلح افغانستان و طالبان باقی مانده است.

1تنها یک روز به دور دوم گفتگوهای صلح افغانستان و طالبان باقی مانده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، به یک باره گی خبر مرگ ملا محمد عمر، رهبر طالبان از سوی پاکستان به گوش می رسد و گفته می شود که وی دو سال پیش به علت بیماری فوت کرده است.

این خبر از سوی مقام های مهم حکومت افغانستان از جمله رئیس جمهور نیز مورد تائید قرار گرفت.

بر اساس اعلامیه کاخ ریاست جمهوری، حکومت افغانستان به این باور است که اکنون زمینۀ مذاکرات صلح بیشتر از گذشته مساعد گردیده، بنابرین از تمام گروه های مسلح مخالف می خواهد که با استفاده از این فرصت به گفتگوهای صلح بپیوندند.

از سویی هم دفتر سیاسی سازمان ملل متحد در کابل نشر خبر مرگ ملا عمر را نشان دهنده آغاز زمان مذاکرات بین الافغانی دانسته است.

کاخ سفید نیز با تائید مرگ ملا عمر اظهار داشته است که حالا، طالبان انتخاب این را دارند که برای داخل شدن در پروسه صلح، دعوت حکومت افغانستان را بپذیرند و یا به جنگ و بی ثباتی جاری در کشور خود ادامه دهند.

از سوی دیگر، عبدالباری عارض، آگاه امور پاکستان در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه اظهار داشت که خبر مرگ ملاعمر دقیقا نزدیک به دور دوم گفتگوهای صلح کشور، می تواند بالای این گفتگوها تاثیرگذار باشد.

به گفته وی، پراکنده گی و «گد و دی» ناشی از مرگ ملاعمر می تواند طالبان را به صلح دعوت کند و آنها را به ادامه گفتگوها تشویق نماید.

عارض اظهار داشت که اعلام خبر مرگ ملاعمر از سوی پاکستان، نمی تواند حربه این کشور برای تحقق خواسته هایش از گفتگوهای صلح باشد؛ چون موضوع افغانستان با حضور قوای ناتو، بالاتر از حد و توان پاکستان است.

این آگاه امور سیاسی باورمند است که طالبان تاکنون جانشین ملاعمر را تعیین نکرده اند؛ اما برای تصمیم های کلانشان به زودی این کار را انجام خواهند داد که از بین مولوی ذاکر و ملا منصور، رهبرشان را انتخاب خواهند کرد.

از سوی دیگر، عطاءالله لودین، عضو شورای عالی صلح افغانستان به خاورمیانه گفت که انتشار خبر مرگ ملاعمر در این شرایط می تواند خیلی خطرناک باشد.

به گفته وی، پاکستان با توجه به تاثیرگذاری بالای طالبان، انتشار خبر مرگ ملاعمر را می تواند به دو سمت بکشاند.

لودین اظهار داشت که اگر پاکستان نسبت به افغانستان صادق باشد می تواند از خبر مرگ ملاعمر استفاده کرده و به طالبان بگوید که به صلح افغانستان بپیوندند و از آن حمایت کنند.

اما به باور وی، اگر پاکستان «اراده بد» داشته باشد از این شرایط سوءاستفاده کرده و مانع حضور طالبان در گفتگوهای صلح می شود به نوعی که آنها را وادار به انتخاب رهبر کرده و مصروف این کار می سازد.

حال باید دید که انتشار خبر مرگ ملامحمد عمر، رهبر طالبان بالای گفتگوهای صلح افغانستان که فردا (جمعه ۹ اسد) در اسلام آباد برگزار می شود، تاثیرات منفی خواهد داشت یا منفی؟

Author

About Author