خبرهای ضد و نقیض در باره سفر هیات طالبان مسلح به چین

139505091209111058246814یک مقام طالبان مسلح مدعی شده است که هیئتی از دفتر سیاسی طالبان در قطر به تازگی به چین سفر کرده تا با مقامات اطلاعاتی افغانستان گفت و گو نماید.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، روزنامه «اکسپرس تریبون» نوشت که طالبان افغانستان مدعی شد که نمایندگان آنها به تازگی به چین سفر کرده‌اند تا در مورد موضع مشترک در مقابل اشغال افغانستان و منطقه تبادل نظر کنند.

یک مقام طالبان گفته است که می‌توانم این خبر را تایید کنم که هیئتی از طالبان به چین سفر کرده است تا در مورد موضوعاتی گفت‌وگو کند.

به گفته وی این نمایندگان در مورد اشغال افغانستان، منطقه و اجرای موضع مشترک در مقابل سیاست‌های اشتباه اشغال کشورها مذاکره می‌کند.

این مقام طالبان ادامه داد: در دیدار با مقامات چینی، سیاست‌های «امارت اسلامی» در منطقه و جهان مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

این مقام طالبان در مورد احتمال از سرگیری مذاکرات صلح با دولت افغانستان هیچ اظهار نظری نکرده اما یک منبع دیگر که از سفر هیئت طالبان به چین آگاه است گفته که دو طرف در حالی در مورد «دورنمای» مذاکرات سیاسی صحبت کردند که پکن می‌تواند «کارگزاری صادق» برای آغاز روند صلح این کشور باشد.

همچنین یک گروه مخالف طالبان مدعی شد که «شیر عباس استانکزی» رهبری این هیئت را بر عهده داشته است.

«قاری حمزه» سخنگوی گروه «محاذ فدایی» نیز تایید کرده است که رهبران طالبان بین ۱۸ جولای تا ۲۲ جولای به چین سفر کردند و با مقامات اطلاعاتی چین در مورد آمریکا و کشورهای خارجی مذاکره و به توافقاتی دست یافتند.

پس از برگزاری چند نشست چهارجانبه، نمایندگان افغانستان، امریکا، پاکستان و چین تصمیم گرفتند تا نخستین مذاکره مستقیم با طالبان را در اسلام‌آباد برگزار کنند اما رهبر وقت طالبان از شرکت در این مذاکرات امتناع کرد.

Author

About Author