خانه تکانی در کابینه جدید پادشاه عربستان

هنوز یک‌هفته نیست که «ملک‌سلمان» بر اریکه قدرت تکیه زده اما برای محکم کردن جای پایش از هیچ اقدامی فروگذار نکرده اس

هنوز یک‌هفته نیست که «ملک‌سلمان» بر اریکه قدرت تکیه زده اما برای محکم کردن جای پایش از هیچ اقدامی فروگذار نکرده است؛ از عزل‌و‌نصب‌های‌های فراگیر تا دادن حقوق اضافی به شهروندان سعودی. در ‌مدت کوتاهی که به‌جای “ملک‌عبدالله” به تاج‌و‌تخت رسیده، فرزندان و حلقه نزدیکان پادشاه پیشین را از دایره قدرت دورکرده تا سدیری‌‌ها (هفت‌پسر ملک‌عبدالعزیز، بنیانگذارعربستان) با خیال‌آسوده، قدرت را قبضه کنند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، ملک‌سلمان شامگاه پنجشنبه کابینه را خانه ‌تکانی ‌کرد و در اقدامی، که خشم و تعجب طیف خاصی از خاندان آل‌سعود را به همراه داشت، دو پسرملک‌عبدالله، پادشاه پیشین‌عربستان و رییس سازمان اطلاعات عربستان را عزل کرد.

براساس احکام حکومتی پادشاه جدید عربستان، یکی از فرزندان ملک‌عبدالله از امیری مکه و فرزند دیگرش از امارت ریاض عزل شدند. او همزمان با حکم عزل فرزندان ملک‌عبدالله، “خالد‌بن‌فیصل” را به امیری مکه و “فیصل‌بن‌بندر” را به امیری ریاض منصوب کرد. هنوز مشخص نیست که آیا دو پسر پادشاه پیشین در کابینه جدید جایی دارند یا نه، اما ملک‌سلمان طی حکمی این دو را به‌سمت تشریفاتی مشاور پادشاه منصوب کرد.

ملک‌سلمان همچنین بندربن‌سلطان را از مسوولیت شورای امنیت ملی عربستان برکنار کرد. آنطور که خبرگزاری رسمی عربستان‌سعودی گزارش داده است، یکی دیگر از ٣٠ فرمان ملک‌سلمان، دادن دوماه حداقل دستمزد به تمام کارمندان نظامی و غیرنظامی دولتی است و دانشجویان و بازنشستگان نیز پاداش‌های مشابهی دریافت کرده‌اند.

پس از این تغییرات اساسی و بذل‌و‌بخشش‌ها، پادشاه جدید عربستان در توییتر رسمی خود این‌طور نوشت: ملت عزیز، لیاقت شما بیش از اینهاست و هر کاری که انجام دهم، نمی‌توانم آنچه شما سزاوارش هستید را به شما دهم.

او در نهایت از مردم خواست که او را در دعاهایشان فراموش نکنند. در ادامه احکام حکومتی ملک‌سلمان، کمیته سیاست‌های آموزشی و شورای خدمات مدنی ملغی و شورای امور سیاسی ‌وامنیتی به ریاست شاهزاده “محمدبن‌نایف” جانشین ولیعهد ایجاد و شورای امور اقتصادی‌وتوسعه تشکیل شد.

او همچنین “خالد بن بندربن‌عبدالعزیز” را از ریاست سازمان اطلاعات عزل و به‌سمت مشاور خود منصوب کرد و “خالد‌بن علی‌بن‌عبدالله‌آل‌حمدان” را جایگزین او کرد.

این تغییر پس از آن صورت گرفت که سال ‌گذشته مقامات عربستانی به دلیل ترور یک مرد دانمارکی توسط “داعش” در خیابان‌های ریاض و حمله به حسینیه شیعیان در این کشور مورد شماتت قرار گرفتند. ملک‌سلمان بعد از مرگ عبدالله‌‌بن‌عبدالعزیز نیز تغییرات عمده‌ای را در دربار پادشاهی اعمال کرده بود. در تصمیمات قبلی، “مقرن‌بن‌عبدالعزیز”، ولیعهد عربستان‌سعودی، به‌عنوان معاون اول رییس شورای وزیران انتخاب شده بود. همچنین، “محمدبن‌سلمان” فرزند پادشاه عربستان به‌عنوان وزیر دفاع و رییس دیوان پادشاهی جدید عربستان و مشاور ویژه پادشاه انتخاب شده بود.

اما براساس فرمان ملک‌سلمان‌بن عبدالعزیز، ۱۰میلیون‌ریال ‌سعودی برای حمایت از باشگاه‌های ورزشی، ۱۰میلیون‌ریال برای حمایت از باشگاه‌های ادبی، ۲۰میلیارد ریال به منظور حمایت از خدمات آب‌و‌برق ۱۴میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های برق‌رسانی و ۶میلیارد ریال برای اجرای طرح آب‌رسانی اختصاص داده شد.

روزنامه سعودی الشرق‌الاوسط، که نزدیک به پادشاهی این کشور است، تعیین کابینه جدید ملک‌سلمان را دنباله خط “اصلاحات تدریجی” ملک‌عبدالله عنوان کرد.

در حالی که عربستان از نظر حقوق زنان یکی از بدترین آمارها را در کشورهای خاورمیانه دارد، این روزنامه مدعی شده ملک‌عبدالله این اصلاحات را با هدف اجرای قانون شریعت اسلامی و پیشبرد موقعیت زنان اجرا می‌کرد. در ادامه این نوشته آمده است: “ملک‌عبدالله، به ۵٠هزار زن سعودی اجازه داد در دانشگاه‌های خارج از کشور تحصیل کنند و برای اولین‌بار یک‌زن را به ریاست یک دانشگاه منصوب کرد.

به‌گفته این روزنامه، پادشاه پیشین همچنین به زنان اجازه داد که با کارکردن در بخش‌های خصوصی از لحاظ مالی مستقل شوند. با وجود حمایت این روزنامه از برنامه اصلاحاتی عبدالله، بسیاری از ناظران می‌گویند که حقوق زنان در این کشور رو به افت بوده است.

در نوامبر سال٢٠١٣، براساس نتایج یک مطالعه، عربستان‌سعودی در جایگاه سوم بدترین کشورهای عربی در نقض حقوق زنان قرار گرفت. با همه این انتقادات، ملک‌سلمان زمانی زمام قدرت را در دست گرفته است که عربستان یکی از سخت‌ترین دوران خود را پشت‌سر می‌گذارد. با‌این‌حال، او به رهبری عمل‌گرا و قاطع معروف است، شهرتی که عزل و نصب‌های اخیر او بر آن صحه می‌گذارد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *