خامنه‌ای در دیدار با پوتین خواستار حذف دالر برای «بی‌اثر» شدن تحریم‌های امریکا شد

آیت الله خامنه‌ای رهبر ایران روز چهارشنبه (۱۰عقرب) در دیدار با رییس‌جمهوری روسیه خواستار حذف «دالر» در مبادلات اقتصادی دو جانبه و چند جانبه شد تا به گفته وی، تحریم‌های امریکا «بی‌اثر» شود.

آیت‌الله علی خامنه‌ای در این دیدار گفت که همکاری ایران و روسیه برای مقابله مشترک با تحریم‌های امریکا بر ضد دو کشور «مفید» است و اینکه «می‌توانیم تحریم‌های امریکایی‌ها را با روش‌هایی از جمله حذف دالر و جایگزین کردن پول ملی در معاملات اقتصادی دو یا چند جانبه، بی‌اثر و امریکا را منزوی کنیم».

ایران و روسیه به دلایل مختلف تحت تحریم‌های گسترده امریکا هستند. در حالی که ایران به خاطر برنامه موشکی سپاه پاسداران و «نقض حقوق بشر» تحریم شده است، روسیه به خاطر اشغال شبه‌جزیره کریمه و ضمیمه کردن آن به خاک خود و همچنین آنچه که دخالت این کشور در انتخابات سال ۲۰۱۶ ریاست‌جمهوری امریکا عنوان شده، هدف تحریم‌های واشینگتن است.

ولادیمیر پوتین در سفر یک روزه خود به تهران برای شرکت در نشست سه‌جانبه ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه علاوه بر آیت‌الله خامنه‌ای با حسن روحانی، همتای ایرانی‌اش، نیز گفت‌وگو کرد.

خامنه‌ای در این دیدار از ولادیمیر پوتین تعریف و تمجید کرد و او را «دارای شخصیتی قوی و اهل تصمیم و عمل» خواند که به گفته رهبر ایران، به همین علت می‌توان با این کشور «به عنوان یک قدرت بزرگ درباره کارهای بزرگ و نیازمند عزم و تلاش، صحبت و همکاری منطقی کرد».

رهبر ایران و رییس جمهور روسیه در مورد سوریه نیز گفتگو کردند آن‌گونه که سایت رهبر جمهوری اسلامی گزارش کرده است، رییس‌جمهوری روسیه نیز گفته که دو کشور در بحران سوریه «با همکاری مشترک»، به «نتایج بسیار خوبی» دست یافتند.

پوتین همچنان به تحریم‌های امریکا علیه کشورش نیز اشاره کرده و گفته که «تکیه بر توان داخلی» سیاست اصلی این کشور در مقابله با تحریم‌های امریکا است.

رییس‌جمهوری روسیه افزوده است: «برخی تولیدکنندگان و صاحبان صنایع روسی دعا می‌کنند تحریم‌های امریکا پایان نیابد، زیرا موجب شده به ظرفیت‌های آنها توجه شود».

 

 

 

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *