خالد مشعل برکنار می شود

12596263_1571101023212073_1479447264_n

به گزارش منابع خبری در غزه، جنبش مقاومت اسلامی در فلسطین (حماس) به دنبال کنار گذاشتن خالد مشعل، از سمت ریاست دفتر سیاسی این جنبش است.

انشقاق داخلی در میان سران حماس به دنبال سیاست های نا موفق جنبش در ارتباط با گفتگوهای صلح با دولت خود گردان فلسطین از یک سو و اصرار مسئولان سیاسی این جنبش برای دخالت در بحران سوریه که بیشتر تلاشی پوپولیستی در راستای جذب حمایت سران کشورهای خلیج به شمار می آید، مخالفت صریح بدنه ی جهادی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین را برانگیخته است.

در حالی که پیش بینی می شود در طی ماه آینده حماس، مشعل را از سمت وی عزل نماید، تغییر بنیادینی در سیاست های منطقه ای حماس به ویژه در قبال ایران برای جلب نظر و حمایت این کشور (ایران) به وجود آمده است.

همزمان با این تحولات، با برگزاری مانورهای نظامی مشکوک اسرائیل در نزدیکی باریکه ی غزه، گمانه زنی ها از اقدام نظامی اسرائیل علیه غزه بالا گرفته است.

ناظران بر این باورند، تهدید نظامی دائم اسرائیل علیه باریکه ی غزه همراه با افزایش قدرت و نفوذ سایر گروه های جهادی فلسطینی نسبت به حماس، از جمله افزایش قدرت و محبوبیت جنبش جهاد اسلامی، رهبران این جنبش را به حفظ انسجام و جلوگیری از فروپاشی حماس وا می دارد.

به گفته ی تحلیلگران این رویکرد مقتضی برکناری برخی از شخصیت های جنجالی و پرحاشیه ی حماس خواهد بود.

Author

About Author