خالد العطیه دست داشتن عربستان در کودتای ترکیه را فاش کرد

سیبخالدالعطیه وزیر دولت در امور دفاعی قطر اظهار داشت: سندی به دست آورده ایم که نشان می دهد عربستان و امارات از کودتای ترکیه خبر داشته اند و سکوت معناداری را در قبال انجام کودتا اتخاذ کرده اند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این مسئول قطری گفت: شاهزاده سعودی و یکی از درجه داران امارات از طریق حضور نظامیان در مانور “نسر الأناضول” که در مایو سال جاری برگزار شد، از انقلاب شکست خورده ترکیه مطلع شدند اما آنها مقامات ترکیه را از نقشه کودتا باخبر نکردند.

بر اساس این سند، شاهزاده عربستانی و سفیر عربستان در ترکیه “عادل سراج مرداد”، از تعاملات جنرال های ارتش ترکیه و فرماندهان نظامی فرانسه و آمریکا که در پایگاه هوایی “انجرلیک” ترکیه و پایگاهای دیگر مستقر بوده اند اطلاع داشته اند.

همچنین این سند نشان می دهد که طرح کودتا قرار بوده در یک زمان مشخص از آگوست آینده اجرا شود اما به دلایلی نامعلوم، کودتا در ۱۵ یولیو کنونی انجام شد.

العطیه افزود:  بین عربستان و ترکیه در قضیه مناطق کرد نشین و مالکیت موصل اختلافات زیادی وجود دارد و تماس تلفنی اردوغان و پوتین موجب نگرانی شدید عربستان و امارات شد.

شاید سکوت عربستان در برابر طرح های فرانسوی آمریکایی برای کودتا در ترکیه بدلیل ترس از سرانجام همین تماس تلفنی بوده است. همچنین موضع دوپهلو عادل الجبیر و رسانه های ملی امارات و عربستان در خصوص لزوم پشتیبانی از کودتای ترکیه بیانگر همین مطلب میباشد.

Author

About Author