حکیموف، مردی که نمی خواهد به روسیه برگردد

 

شخصی که سه دهه پیش یک تن از فعالان ارتش سرخ علیه مجاهدین افغانستان بود و با تمام قوت در کنار ارتش سرخ شوروی وقت در افغانستان می‎ جنگید، حالا هیچ نشانه ای از سه دهه قبل در اهداف و اندیشه‎ هایش وجود ندارد و یک مسلمان و افغان به تمام معنی است.

حکیموف از جمله سربازان جاماندۀ ارتش سرخ شوروی سابق است که حالا افغانی و مسلمان شده است که به تقاضای روس‎ ها برای برگشت به روسیه، جواب «نه» می ‎گوید.

او در تاشکند تعلیمات نظامی را آموزش دیده و در همان ‎جا به دنیا آمده است که پدر و مادرش از مسکو است، اما در سال ۱۳۶۲ خورشیدی بر اساس وظیفه ‎اش از سوی دولت وقت شوروی، به افغانستان می ‌آید، بعد از یک هفته استقرار در کابل، راهی هرات شده و با این شهر خو گرفته و تاکنون با اظهار خوشی و رضایت‎ مندی زندگی ‌می ‌نماید.

حکیموف در هرات، به مدت دوسال علیه مجاهدین می ‎جنگد تا اینکه در ولسوالی شیندند این ولایت، در صحنۀ جنگ زخمی می ‎شود و به‎ دست مجاهدین می ‎افتد.

او از دستگیری و زخمی شدنش به خبرگزاری خاورمیانه گفت :«وقتی زخمی شدم، از هوش رفتم، اما وقتی دوباره به هوش آمدم، دیدم که از ناحیه سر و کمر زخمی شده ‎ام و خود را در نزد مجاهدین یافتم که مرا با دواهای گیاهی، طبابت می ‎کردند که این روند به مدت دو یا سه ماه ادامه داشت تا اینکه داکتران فرانسوی به هرات آمدند و مجاهدین مرا نزد آنان بردند و مرمی ای که در کمرم مانده بود را کشید و من دوباره شفا یافتم.»

به گفته وی، در آن مدت که نزد مجاهدین بود، تمام نیازمندی ‎هایش مرفوع شده و رفتار آنها وی را مجذوب ساخته و مسلمان شده است و حالا هم خود را در قدم نخست مسلمان و بعد از آن افغان می ‎داند که تذکره هم دارد.

اما قصه به این‎ جا تمام نمی ‎شود، بلکه نقطۀ عطف زندگی‎ حکیموف که بعد از مسلمان شدنش خود را شیخ عبدالله می ‎نامد، با ازدواج شروع می ‎شود، مجاهدین همان منطقه (شیندند) دختری را به عقد وی در می آورند؛ بعد از چند سالی زنش وفات می‎ کند که ثمرۀ ازدواج ‌اش  یک دختر است که تاکنون با پدرش زندگی می‎ کند، اما شیخ عبدالله چهار سال پیش، برای دومین بار با زن دیگری ازدواج می‎ کند که تاکنون از آن اولادی ندارد.

وی اکنون یک برادر و یک خواهر دارد که در روسیه زندگی‎ می ‎کنند؛ اما وقتی از زنده بودن حکیموف باخبر شدند، با وی ارتباط گرفته و خواستند که به روسیه بیاید، که او قبول نکرده است.

حکیموف، اکنون با مردم افغانستان، به‎ ویژه هرات آن ‌قدر انس گرفته که به دو زبان فارسی و پشتو حرف می ‎زند و تقریباً زبان روسی را فراموش کرده است.

وی از دولت روسیه می‎ پرسد که چرا بعد از سه دهه حالا دنبال سربازان جاماندۀ ارتش سرخ می آید و چرا بعد از جنگ و همان زمان به دنبالش نبود؟

او پیامش به مردم روسیه را اینگونه بازگو کرد :«در نخست بیاید به دین اسلام رو بیاورید و مسلمان شوید، چون ‌که من اسلام را بهترین دین یافته ‌ام.»

شیخ عبدالله از مردم افغانستان می‎ خواهد که در کنار دولت در مقابل دشمنان خارجی و داخلی بایستند و از دولت دفاع نمایند و به تمام نابسامانی ‎ها نقطۀ پایان بگذارند.

این در حالی است که همانند شیخ عبدالله (حکیموف) چند تن از سربازان ارتش سرخ شوروی سابق، در ولایات غور، هلمند و قندهار زنده گی می کنند که دیگر به روسیه بر نگشتند.

روح‌الله علی‎زاده

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *