حکومت وحدت ملی … و حالا شدت حملات در کابل!

5c4759070b7e6c3af1c52d088073a431نزدیک به یک سال پیش، بعد از کشمکش های فراوان در اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری که به دور دوم رفته بود، رهبران تیم های برتر انتخاباتی به ایجاد یک حکومت متشکل از دو تیم به نام «وحدت ملی» رضایت دادند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، پیش از ایجاد این حکومت، اشتغال در کشور به حد پایین خود رسیده بود، ارزش پول افغانی کاهش یافته بود، ناامنی وجود داشت، فرار سرمایه صورت گرفته بود و چندین و چند مشکل دیگر گریبان گیر کشور بود.

اما حالا و بعد از این نزدیک به یک سال، ناامنی افزایش یافته، ارزش پول افغانی پایین تر از حد ممکن آمده، اشتغال همچنان با رکود و فاجعه روبرو است، فرار سرمایه هم به حد اعظم خود رسیده و مشکلات دیگر هم همچنان پابرجاست و بیشتر هم شده است.

در کنار این همه مشکلات، ناامنی عاملی است که همه گان معتقدند، زمینه ساز مشکلات بوده و شرایط را به شکلی فراهم کرده است که زنده گی با آرامی پیش نمی رود.

در گذشته حملات پراکنده در شماری از ولایات دیده می شد؛ اما پایتخت کشور (کابل) شاید کمتر شاهد موج گسترده حملات بوده و پایتخت نشینان شاید این گونه حملات را به یاد نداشته باشند.

تازه ترین موج حملات انتحاری و انفجاری، در ۲۴ ساعت گذشته (جمعه) بود که در طول این شبانه روز، سه حمله گسترده و در نقاط مهم و مختلف شهر به وقوع پیوست.

در اولین حمله، شب جمعه، مردم شاه شهید یکی از بی پیشینه ترین حملات را شاهد بودند که در نتیجه آن ۱۵ تن کشته و بیش از ۲۵۰ تن نیز زخمی شدند و در کنار آن، خسارات مالی زیادی به مردم و سرمایه داران منطقه نیز وارد شد.

مسوولان می گویند که این حمله ناشی از انفجار مواد انفجاری در یک موتر باربری بزرگ بوده است.

دومین حمله نیز شام دیروز در نزدیکی دروازه ورودی آکادمی پولیس صورت گرفت که ۲۶ کشته و ۲۷ زخمی برجا گذاشت.

قصبه شهر کابل نیز شاهد سومین حمله انتحاری دیروز و دیشب بود؛ که تاهنوز شمار تلفات برخاسته از آن، معلوم نیست.

اما گسترده گی موج حملات در کابل در کنار اینکه شمال کشور در آتش دود و جنگ وجود داشت؛ به چه معنی است و آیا میراث و حاصل گفتگوهای صلح، کشته و زخمی شدن هموطنان کشور است؟

عتیق الله امرخیل، کارشناس مسایل نظامی در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه اظهار داشت که انجام این حملات در پایتخت، عوامل مختلف دارد و در کشوری که در آن جنگ جریان دارد و صلح نباشد، باید شاهد این حملات باشیم.

به گفته وی، زمانی که رهبر جدید طالبان اظهار می دارد که با حکومت صلح نمی کند؛ و برنامه مشخص برای پیشبرد صلح وجود ندارد، این حملات راه اندازی می شود و از مدت ها پیش برنامه ریزی شده و نمی تواند در یک شب برنامه ریزی شوند.

امرخیل معتقد است که طالبان با انجام این حملات به دنبال امتیازگیری هستند و می خواهند در مذاکرات صلح دست بالا داشته باشند.

این حملات از کجا برنامه ریزی می شوند؟

به باور عتیق الله امرخیل، این حملات در بیرون مرزها برنامه ریزی میشوند و کشورهای همسایه به دنبال تطبیق برنامه های خود هستند.

از سوی دیگر، شینکی کروخیل، نماینده مردم کابل در مجلس نماینده گان به خاورمیانه گفت که طالبان افغانی حاضر نیستند بالای هموطنان خود این فجایع را انجام دهند و این کار از بیرون مرزها صورت می گیرد.

وی به صورت وضوح به سازمان استخباراتی پاکستان (آی اس آی) اشاره کرده و افزود که خود آی اس آی پاکستان در این حملات دست دارد تا با استفاده از آن بالای حکومت فشار آورده و به خواست های خود برسد.

عوامل این گونه حملات چه است؟

به باور خانم کروخیل، استخبارات کشور تا هنوز به صورت کامل تجهیز نشده و تجربه لازم را ندارد که از چنین حوادثی جلوگیری کند.

نماینده مردم کابل در مجلس نماینده گان اظهار داشت که عدم همکاری مردم با نیروهای امنیتی و عدم تجهیز نیروهای امنیتی کشور نیز از عوامل انجام این گونه حملات است.

وی معتقد است که مردم با دیدن انجام اعمال تخریبی باید با مسوولان امنیتی همکاری کنند تا از وقوع حوادث ناگوار جلوگیری شود.

اما شینکی کروخیل اظهار داشت که ممکن مخالفان در صفوف نیروهای امنیتی نیز افراد مشخصی را داشته باشند که علت این امر نیز، عدم دقت در جلب و جذب افراد در صفوف نیروهای امنیتی است.

از سوی دیگر، عتیق الله امر خیل، کارشناس مسایل نظامی میگوید که به دلیل اینکه انتقال این همه مواد و انجام اینگونه حملات نمی تواند بدون همکاری صورت گیرد، نشان میدهد که مخالفان در بین نیروهای امنیتی رخنه کرده و عوامل خود را دارند.

وی می گوید :«آدم نابلد نمی تواند این گونه مراکز مهم را به راحتی هدف قرار دهد؛ مگر اینکه رهنما داشته باشد و با استفاده از راهنمایی های او، مراکز را هدف قرار دهد.»

سردرگمی طالبان یا حکومت؟

گستردگی موج حملات مخالفین در پایتخت کشور، درست بعد از نشر خبر مرگ ملامحمد عمر، رهبر طالبان در پاکستان صورت گرفت که بعد از آن، گزارشها از پراکنده گی و چند دستگی در بین طالبان خبر می داد و همگان به این باور بودند که در حال حاضر حکومت می تواند با استفاده از شرایط، گفتگوهای صلح را به خوبی و با خواست خود پیش ببرد.

اما حالا موضوع گویا وارونه شده و حملات و تلفات در کشور بیشتر شده است.

عتیق الله امرخیل در این رابطه می گوید :«در مجموع حکومت یک حکومت مصلحتی است و بدون مسئله افغانستان، هرکس به دنبال قدرت طلبی شخصی است.»

به باور وی، کلان های حکومت در شرایط فعلی به دنبال اقوام هستند و مردم را فراموش کرده اند و «منیت ها» و «خودسری ها» نیز در بین حکومت مردان وجود دارد.

منبع می گوید که افراد برجسته حکومت در حال حاضر به دنبال امنیت خود و قوم خود هستند و امنیت مملکت را فراموش کرده اند.

امرخیل با اشاره به چند دستگی در بین طالبان اظهار داشت :«ما خودمان را نمی بینیم؛ در حال حاضر؛ حکومت بدتر از طالبان پارچه پارچه شده است و از حقیقت خبر ندارد که آیا واقعا در بین طالبان چند دستگی است یا نه؟»

به گفته وی، حکومت با گزارش رسانه ها و چند دستگی ساختگی بین طالبان سرگرم است و از اتحاد و اتفاق خود بی خبر است و به درستی خبر ندارد که آیا واقعا بین طالبان اختلاف و نفاق وجود دارد؟

از سوی دیگر، شینکی کروخیل معتقد است که بین طالبان چند دستگی وجود دارد؛ اما هرکس که در راس طالبان باشد؛ مجبور است خواسته های «آی اس آی» را عملی سازد.

به باور وی، ملااختر منصور یا هرکس دیگر که به عنوان رهبر طالبان تعیین شود، از سوی «آی اس آی» هدایت و رهبری می شود.

کروخیل می افزاید که تبلیغات در کشور نیز کم است و باید ملاامامان و شورای علما، همیشه در مورد باطل بودن حملات انتحاری و خودانفجاری تبلیغ کنند.

… حال راه حل؟

به باور عتیق الله امرخیل، راه حل این است که حکومت مصلحتی کنار گذاشته شود و یک حکومت واحد و درست با یک رهبر روی کار بیاید.

همچنین وی معتقد است که نظامی ها باید در تمام کشور حضور داشته باشند و به صورت اساسی تجهیز شده و بر مناطق حاکم باشند و مردم هم در برابر مخالفان بسیج شوند.

در عین حال، امرخیل از مقام های حکومت وحدت ملی می خواهد تا مسایل شخصی و قومی را کنار گذاشته و مسایل کلان کشوری و ملت را ارجحیت ببخشند.

قابل ذکر است که گفته شود با تلاش فراوان موفق به گرفتن نظر مسوولان امنیتی و حکومتی در رابطه به گفته های کارشناسان و حملات اخیر نشدیم.

گفتنی است که حملات اخیر در کابل را نهادها، کشورها و سازمان های مختلف داخلی و خارجی محکوم کرده اند و ارگان های امنیتی نیز وعده داده اند که این حملات به صورت همه جانبه مورد تحقیق و بررسی قرار خواهند گرفت.

Author

About Author