حکومت «وحدت ملی» راه را گم کرده است؟!!

غنی و عبدالله 24افغانستان و مردم آن بعد از دو دوره انتخابات ریاست جمهوری پس از طالبان، در سومین دوره انتخابات، مشکلات و مشقات زیاد را تجربه کردند.

در این دوره، انتخابات از مراحل اول، دوم وسوم گذشت و کار به جایی رسید که برای حل مسئله قدرت طلبی؛ پای کشورهای جهان به ویژه امریکا باز شد.

کمیسیون های انتخاباتی هم در این راستا ضعیف بوده و توان حل مشکل را نداشتند و بعد از کش و قوس های فراوان، بالاخره حکومت «وحدت ملی» با یک رئیس جمهور و دو معاون و یک رئیس اجرایی و دو معاون تشکیل شده و قرار شد تا روند حکومت داری در کشور را پیش ببرند.

مردم هم حالا دو پادشاه داشتند و انتظار می رفت که هرکدام از آنها به تعهدات داده شده قبل از انتخابات عمل کرده و گره مشکلات مردم را باز کنند.

اما این وعده ها بعد از مدتی از یاد رفته و به کلکسیون خاطرات پیوست.

حال و با گذشت بیش از یک سال از حکومت وحدت ملی، ناامنی در کشور افزایش یافته، بیکاری به اوج خود رسیده، قیمت پول افغانی در بازارهای جهانی تنزیل یافته و مشکلات زیاد شده است.

این در حالی است که رهبران حکومت وحدت ملی، حال به ضعف خود اقرار کرده و گفته های جدیدی بازگو می کنند.

دیروز (سه شنبه)؛ داکتر عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت «وحدت ملی» در سفر به شماری از ولایت های شمال کشور، در ولایت بلخ در یک نشست اشتراک کرد.

وی در این نشست اظهار داشت که امیدواری مردم از حکومت «وحدت ملی» بسیار بود؛ اما امروز متاسفانه این امیدها قسماً به یاس تبدیل شده است.

به گفته عبدالله، حکومت ها از تصمیم گیریهای غلط چند نفر در دور یک میز سقوط می کند.

اما این گفته ها در شرایط فعلی، نظرات و تحلیل های متفاوتی را به دنبال داشت.

محمد کبیر رنجبر، آگاه امور سیاسی در گفتگو با خاورمیانه اظهار داشت که از ابتدا در تشکیل حکومت «وحدت ملی» ناهماهنگی بوده و در شرایط فعلی هم این ناهماهنگی وجود دارد.

به گفته وی، هرکدام از رهبران حکومت وحدت ملی در مناطقی که پشتوانه دارند به راحتی می توانند قدرت نمایی کنند و زمینه گفته های اخیر داکتر عبدالله در بلخ فراهم بوده است.

از سویی هم، فاروق بشر، کارشناس مسایل سیاسی اظهار داشت که داکتر عبدالله و داکتر اشرف غنی هرکدام در زمان انتخابات خود وعده هایی به مردم دادند که حال موفق به عملی کردن آنها نشدند.

بشر که در گفتگو با خاورمیانه صحبت می کرد؛ افزود که بعد از عملی نشدن وعده ها، صدای مردم همیشه بلند بود و رهبران حکومت «وحدت ملی» متوجه ضعف شده و حال در نشست های رسمی به ناتوانی خود اذعان می کنند.

به باور وی، در حکومت «وحدت ملی» امتیاز طلبی شخصی بیشتر از امتیازطلبی و منافع ملی است؛ به عنوان مثال هیئتی که به تازه گی به پاکستان رفته مشتکل از نماینده های رئیس جمهور، رئیس اجراییه و معاونان آنهاست.

این کارشناس مسایل سیاسی معتقد است که رهبران حکومت «وحدت ملی» بر خلاف انتظارها و وعده هایشان عمل کرده و مردم نیز دیگر به آنها باور سابق را ندارند.

اما حال سوال این است که نتیجه این رفتارها چه خواهد بود؟

محمد کبیر رنجبر می گوید :«نتیجه بسیار منفی است و به ضرر خودشان (رئیس جمهور و رئیس اجراییه) است.»

به گفته وی، اگر رهبران حکومت فعلی از یک موضع واحد صحبت کرده، عمل نکنند و اجراآت نشود، به ضرر هر دویشان تمام می شود و مردم هم بسیار عادلانه قضاوت می کنند و می دانند مشکل در کجاست.

از سویی هم، فاروق بشر معتقد است که این موضوعات از چشم مردم پنهان نیست که عملکرد رهبران چه بوده است و تمام آرزو و امیدی که به آنها داشتند از بین رفت.

منبع باورمند است که مردم دیگر فریب نخواهند خورد و واقعیت را در نظر خواهند گرفت.

حال باید انتظار کشید و دید نتیجه حکومت «وحدت ملی» چه خواهد شد و آیا این حکومت می تواند بعد از این با سیل مشکلاتی که در کشور وجود دارد، مردم با متقاعد ساخته و زمینه زنده گی آرام برای آنها را فراهم کند.؟

Author

About Author