حکومت موجب بحران شده است

شورای نامزدان ریاست جمهوری به حکومت برای ادامه کار بعد از اول جوزا هشدار داده و می گوید که حکومت خودش به یک مانع و بحران تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، شورای نامزدان ریاست جمهوری امروز (۲۴ثور) در نشست خبری یک بار دیگر بر ایجاد حکومت سرپرست بعد از اول جوزای امسال تاکید کرد.

محمد حنیف اتمر، یکتن از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری در این نشست اظهار داشت که دوره کاری حکومت وحدت ملی از نظر قانونی، پس از اول جوزای سال جاری پایان می ‌یابد و ادامه کار آن پس از آن تاریخ، موجب بروز بحران خواهد شد.

به گفته وی، ریاست جمهوری، انتخابات را به هر بهانه ‌ای به تعویق می‌ اندازد و ادامه کار این حکومت به ‌صورت غیر قانونی «قطعاً قابل قبول نیست».

اتمر با انتقاد از وضعیت امنیتی در کشور تصریح کرد؛ نمی توان از حکومتی که مشروعیت خود را از دست داده، توقع امنیت داشت و انتقال قدرت به حکومت سرپرست، روی وضعیت امنیتی تاثیر منفی نخواهد گذاشت.

شمار دیگری از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری ضمن تاکید بر گفته های آقای اتمر، خواهان ایجاد حکومت سرپرست بعد از اول جوزا شدند.

این نامزدان اظهار داشتند که در صورت ادامه کار غیرقانونی حکومت، آنان دست به اقدامات مدنی و قانونی خواهند زد.

این شورا دو روز پیش نیز طرح تشکیل حکومت سرپرست را برای پس از اول جوزا (ختم قانونی دوره کاری حکومت وحدت ملی) ارائه کرد و در آن دو گزینه را برای سرپرستی حکومت بعد از این مهلت پیشنهاد داد.

اما ارگ ریاست جمهوری معتقد است که تفسیر قانون اساسی، از صلاحیت‌ های دادگاه عالی است.

شاه ‌حسین مرتضوی؛ معاون سخنگوی ریاست جمهوری، گفته است که با احترام کامل به اظهارات برخی از کاندیدان محترم ریاست جمهوری، باید یادآور شد که یگانه مرجع تفسیر قانون، ستره محکمه است و احزاب و اشخاص نمی توانند به میل خود قانون را تفسیر کنند.

بر اساس قانون اساسی، کار حکومت در اول جوزای سال پنجم پایان می ‌یابد و انتخابات باید در ظرف دو ماه پیش از پایان دوره کاری حکومت برگزار شود؛ اما کمیسیون مستقل انتخابات، ششم میزان را برای انتخابات تعیین کرده است.

این در حالی است که دادگاه عالی در حکمی ادامه کار رئیس جمهور غنی را تا برگزاری انتخابات تمدید کرده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *