حکومت منبعد روی مسایل اقتصادی و انکشافی کار می کند

محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان گفته است که حکومت وحدت ملی منبعد روی مسایل اقتصادی و انکشافی کار خواهد کرد زیرا قبل از این تمرکز بیشتر حکومت روی مسایل امنیتی و تقویت سیاست خارجی بوده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، همچنین آقای غنی به تمام مسئولان حکومتی هشدار داده است که حق دخالت را در روند انتخابات هیات اداری شوراهای ولایتی را ندارند.

رئیس‌جمهورکشور، از طریق ویدیو کنفرانس با والیان، هیات اداری و اعضای شوراهای ولایتی، قوماندانان امنیه، روسای امنیت ملی و روسای کمیسیون‌های ولایتی انتخابات ۳۴ ولایت کشور، صحبت کرد.

رئیس‌جمهورغنی گفت که سال گذشته ما بیشتر مصروف جنگ و مبارزه با تروریزم و تقویت سیاست خارجی کشور بودیم، اما در زمستان سال جاری و در سال آینده تمرکز بیشتر حکومت روی مسایل اقتصادی و انکشافی خواهد بود.

محمداشرف غنی با اشاره به‌اینکه هیچ مسوول دولتی حق دخالت در روند انتخابات هیئات اداری شوراهای ولایتی را ندارد، به والی‌های ۳۴ ولایت کشور هدایت داد تا در روند برگزاری انتخابات هیئت اداری شوراهای ولایتی دخالت ننمایند و درصورت مشاهده و دخالت، برخورد جدی و قانونی با آنان صورت خواهد گرفت.

رئیس‌جمهور به لوی سارنوال هدایت داد تا پروسۀ برگزاری هیئات اداری شوراهای ولایتی را نظارت نماید و در صورتیکه مورد دخالت از سوی مقامی در این روند مشاهد می‌گردد، ضمن برکناری از وظیفه با او برخورد جدی قانونی صورت گیرد.

همچنین آقای غنی به فیض‌الله ذکی معاون شورای امنیت ملی کشور نیز هدایت داد، تا از پروسۀ انتخابات هیئات اداری شوراهای ولایتی نظارت نماید و تأکید کرد که همه‌ مسوولین باید در این روند همکاری نمایند.

این در حالیست که «سیداحمد خاموش» رئیس عمومی انسجام امور شوراهای محلی ادارۀ مستقل ارگان‌های محلی، در خصوص طرزالعمل جدید انتخابات هیات اداری شوراهای ولایتی گفته است که پیش از این پروسۀ انتخابات هیات اداری شوراهای ولایتی را کمیسیون انتخابات به‌پیش می‌برد، اما اکنون براساس طرزالعمل جدید، این مسوولیت به ادارۀ مستقل ارگان‌های محلی بر می‌گردد و کمیسیون انتخابات صرف حمایت تخنیکی می‌نماید.

خاموش اضافه کرد که براساس طرزالعمل جدید، انتخابات هیئات اداری شوراهای ولایتی به‌تاریخ ۲۴ عقرب هر سال دایر می‌گردد و به‌تاریخ ۲۵ عقرب هیئت اداری جدید به‌کارش آغاز می‌کند.

وی گفت که پروسه باید شفاف برگزار گردد و هیچ والی نباید در این روند دخالت نموده و ادارات محلی صرفاً نظارت نمایند.

او تاکید کرد که ارتباط ادارات محلی با شوراهای ولایتی کمرنگ بوده و یکی از مسوولیت‌های والی‌ها که نشست و مشوره با این شوراها می‌باشد، متأسفانه به آن عمل نشده‌است، از جانبی شماری از اعضای شوراهای ولایتی نیز غیرحاضری‌های دائمی دارند.

خاموش افزود که پیش از این در ده ولایت کشور ساختمان‌های اداری شوراهای ولایتی وجود داشت و حالا در ۲۰ ولایت کشور شوراهای ولایتی ساختمان‌های اداری مجهز دارند.

عبدالرحمان هوتکی سرپرست کمیسیون مستقل انتخابات گفت که مسوولیت برگزاری انتخابات هیئات اداری شوراهای ولایتی قبلاً به‌عهدۀ کمیسیون مستقل انتخابات بود، اما حالا حسب طرزالعمل جدید، این مسوولیت به ادارۀ ارگان‌های محلی بر می‌گردد و کمیسیون انتخابات این روند را کمک تخنیکی می‌نماید.

شماری از اعضای شوراهای ولایتی ضمن استقبال از این طرح گفتند که باید پروسۀ انتخابات هیئات اداری شوراهای ولایتی از دخالت و دستبرد افراد و مسوولین در امان باشد، تا شفافیت در این روند به‌گونۀ اساس آن تأمین گردد.

فرید حمیدی لوی سارنوال کشور نیز بر شفافیت این پروسه تأکید کرد و به‌رئیس‌جمهور اطمینان داد که به‌خاطر تأمین شفافیت انتخابات هیات اداری شوراهای ولایتی همکاری خواهد کرد و با افرادی که خلاف قانون عمل نمایند، برخورد قانونی و جدی خواهد شد.

تاج‌محمد جاهد وزیر امور داخله نیز به‌رئیس‌جمهور اطمینان داده، گفت که تمام قوماندانان امنیه ۳۴ ولایت کشور را توظیف خواهد کرد، تا در راستای تأمین امنیت این روند، شوراهای ولایتی را همکاری همه‌جانبه نمایند.

گفتنی است که در این ویدیو کنفرانس، وزیر امور داخله، وزیر دولت در امور پارلمانی، لوی سارنوال، معاون شورای امنیت ملی، سرپرست ادارۀ مستقل ارگان‌های محلی، سرپرست کمیسیون مستقل انتخابات و شماری چند از مسوولین بلند پایۀ حکومت نیز حضور داشته اند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *